سایمون کت، خرید و فروش گربه، پانسیون و پت شاپ

آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه

آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه

یکی از راه‌هایی که می‌توان به سیستم ایمنی انسان و حیوان کمک کرد، واکسیناسیون است. واکسیناسیون نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی جانوران ایفا می‌کند. واکسن گربه بسیار کارآمد است زیرا موثرترین اقدام برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی گربه‌ها است. بنابراین واکسیناسیون گربه و شیوه‌های فعلی دامپزشکان باید بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه باشد. زیرا برای توصیه به سرپرستان گربه‌ها در مورد استفاده از پروتکل صحیح واکسیناسیون مهم است. طبق آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه در سال ۲۰۲۰ تمامی دستورالعمل‌ها و رویکرد تعیین ‌شده با گنجاندن واکسن‌های اصلی (توصیه‌ شده برای همه گربه‌ها) و غیر اصلی (توصیه‌ شده بر اساس ارزیابی فردی ریسک و فایده) در یک پروتکل فردی بایستی ادامه ‌یابد. طبق دستورالعمل‌ها یک برنامه واکسیناسیون خاص بایستی تمامی عوامل خطر محیطی و شیوه زندگی را در نظر بگیرد و احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری‌های عفونی و حساسیت را تعیین ‌کند.

تحقیقات در حوزه واکسن گربه
تحقیقات در حوزه واکسن گربه

در این مقاله تلاش شده تا شما سرپرستان گربه را در مورد آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه مطلع کنیم. به همین دلیل در ادامه به موضوعات مهمی چون اصول واکسیناسیون، شروع واکسیناسیون، آخرین تحقیقات در زمینه زمان بندی واکسیناسیون گربه، انتخاب واکسن، به روز رسانی در مورد سارکوم در محل تزریق گربه و کلینیک و پانسیون حیوانات سایمون اشاره شده است. با ما همراه باشید. در سایمون به موضوعاتی چون بی حالی گربه بعد از واکسن و اسامی واكسن های گربه پرداختیم.

اصول واکسیناسیون گربه

ایمن سازی فعال در بدن جانوران، از طریق واکسیناسیون مناسب به دست می‌آید و نقش مهمی در کنترل بیماری‌های عفونی در بین همه حیوانات ایفا می‌کند. در دنیای امروز که برخی از حیوانات را به عنوان حیوان خانگی در زندگی انسان نگهداری می‌شود، اهمیت واکسیناسیون گربه و سگ بیشتر شده است. زیرا برخی از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک است. به همین دلیل برخی از واکسن‌ها پتانسیل انتشار عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوان را مانند هاری، کاهش می‌دهند. همین امر اهمیت اصول واکسیناسیون گربه و سگ را دو چندان می‌کند.

واکسن گربه خیابانی
واکسن گربه خیابانی

با انجام واکسیناسیون روتین و گسترده، بروز بیماری‌های جدی مانند ویروس پنلوکوپنی گربه (FPV)، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. با این حال، کیفیت ایمنی ناشی از واکسن تحت تأثیر محیط بیمار، ویژگی‌های واکسن، پاتوژن و صلاحیت ایمنی بیمار دارد. پیش بینی دقیق نتیجه واکسیناسیون یا احتمال قرار گرفتن در معرض یک پاتوژن غیرممکن است. بنابراین مهم است که دامپزشکان به مالكان گربه آگاهی دهند که واکسیناسیون تضمینی برای محافظت نیست. این اطلاعات باید به روز باشد و بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه باشد.

به طور کلی، بچه گربه‌ها نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و بیماری هستند. بنابراین بچه گربه‌ها جمعیت هدف اولیه برای ایمن‌سازی هستند. براساس اصول واکسیناسیون گربه، به عنوان بخشی از یک برنامه روتین سلامتی، نیازهای واکسیناسیون همه گربه‌ها بایستی سالانه باشد، این مهم باید همراه با یک معاینه فیزیکی جامع، اصلاح واکسیناسیون و سایر توصیه‌های کنترلی در صورت لزوم بر اساس خطر فعلی ارزیابی شوند.

شروع واکسیناسیون گربه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرپرستان گربه تاریخ شروع واکسیناسیون گربه است. اما آنچه قبل از این موضوع مهم است بدانید شرایط بدنی گربه است. بچه گربه‌ها از مادرشان با ایمنی متولد می‌شوند. آنها آنتی بادی‌های مشتق شده از مادر (MDA) را از طریق آغوز و یا شیر جذب می‌کنند. آنتی بادی مادر محافظت مهمی را در اوایل زندگی برای آنها فراهم می‌کند. بیشترین جذب در ۲۴ ساعت پس از تولد اتفاق می افتد. با این حال، آنتی بادی‌ها مادر با ایمن سازی فعال تداخل دارد و آنتی ژن‌های واکسن را خنثی می‌کند و از تحریک پاسخ ایمنی جلوگیری می‌کنند.

بیحالی گربه پس از واکسن
بیحالی گربه پس از واکسن

برخی از بچه گربه‌ها غلظت بالایی از آنتی بادی‌ها مادر را برای ماه‌ها حفظ می‌کنند. تداوم آنتی بادی‌ها مادر یکی از شایع ترین دلایل شکست واکسن است. مقدار آنتی بادی‌ها مادر در بچه گربه‌ها در هر مقطع زمانی قابل پیش بینی نیست زیرا آنتی بادی‌ها مادر بسته به مقدار آغوز مصرف شده پس از تولد متفاوت است. در نتیجه واکسیناسیون هر ۲-۴ هفته تا ۱۶-۱۸ هفتگی برای بچه گربه‌ها انجام می‌شود تا شانس ایمن‌سازی موفقیت آمیز بلافاصله پس از کاهش آنتی بادی‌ها مادر افزایش یابد. استفاده از فواصل کمتر از ۲ هفته می‌تواند با ایمن‌سازی موفقیت‌آمیز، به ویژه با واکسن‌های زنده ضعیف شده تداخل داشته باشد.

شروع واکسیناسیون زودتر از ۴ هفتگی آغاز نمی‌شود، زیرا نوزادان بیشترین احتمال را برای ابتلا به بیماری‌های مرتبط با ارگانیسم واکسن دارند و ممکن است به خوبی به واکسیناسیون پاسخ ندهند. هنگامی که واکسیناسیون با موفقیت پس از کاهش آنتی بادی‌ها مادر انجام شد، به طور کلی توصیه می‌شود که واکسن تقویت کننده ۳-۴ هفته بعد تزریق شود.

آخرین تحقیقات در زمینه زمان بندی واکسیناسیون گربه

در گذشته توصیه می‌شد که واکسیناسیون مجدد ۱ سال پس از سری اولیه بچه گربه انجام شود. و پس از آن برای اکثر واکسن‌ها هر ۳ سال یکبار انجام شود. با توجه به آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه یک سوم بچه گربه‌ها در هفته ۱۶ به واکسن هسته نهایی پاسخ نمی‌دهند. و آنتی بادی‌ها مادر در هفته ۲۰ به آنها اثر می‌گذارد. بنابراین توصیه می‌شود واکسن یک ساله (رینوتراکئیت ویروسی گربه، کالیسی ویروس،  فقط پان لوکوپنی) با واکسیناسیون مجدد در ۶ ماهگی جایگزین شود. به عبارتی واکسیناسیون باید طبق آخرین تحقیقات در زمینه زمان بندی واکسیناسیون گربه صورت پذیرد.

سرگرم گردن گربه حین واکسن
سرگرم گردن گربه حین واکسن

 در این به روز رسانی، طبق آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه توصیه می‌شود واکسیناسیون مجدد علیه FPV، هرپس ویروس گربه نوع ۱ (FHV-1) و کلسی ویروس گربه (FCV) در سن ۶ ماهگی اتخاذ شود تا به طور بالقوه حساسیت را در بچه گربه‌های مبتلا به آنتی بادی‌ها مادر به نسبت کاهش دهد. همچنین برای تجویز ویروس لوسمی سالانه گربه (FeLV) و واکسیناسیون هاری در گربه‌های جوان، معاینه اضافی همچنان ضروری است.

خطر عفونت و بیماری با عواملی مانند سن و سلامت گربه، میزان قرار گرفتن در معرض عامل عفونی، عوامل بیماری زا و سابقه واکسیناسیون گربه متفاوت است. برخی از عواملی که بر توانایی یک حیوان در پاسخ به واکسیناسیون تأثیر می‌گذارند. عبارتند از تداخل آنتی بادی‌ها مادر، نقص ایمنی مادرزادی یا اکتسابی، بیماری همزمان، تغذیه ناکافی، استرس مزمن و سن است. برخی از واکسن‌ها مانند واکسن‌های FPV  نسبت به بقیه واکسن‌های FHV-1 واکنش محافظتی قوی‌تری ایجاد می‌کنند. از آنجایی که حفاظت ناشی از واکسن متغیر است و مطلق نیست، واکسیناسیون نبایستی به عنوان تنها شکل حفاظتی مورد استفاده قرار گیرد و سایر اقدامات کنترلی نظیر قرار نگرفتن در معرض عوامل عفونی نیز اعمال شود.

انتخاب واكسن گربه

پزشکان انواع مختلفی از آنتی‌ژن‌ها از جمله آنتی‌ژن‌هایی غیرفعال، ضعیف‌شده و به شکل نوترکیب را انتخاب می‌کنند. وضعیت بالینی و واکسیناسیون حیوان خانگی نظیر وجود احتمال ایمنی ناشی از مادر، سابقه واکنش‌های نامطلوب پس از واکسیناسیون و آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه عواملی هستند که بر انتخاب واکسن تأثیر می‌گذارد.

انتخاب واكسن گربه
انتخاب واكسن گربه

به روز رسانی در مورد سارکوم در محل تزریق گربه

طبق آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه واکسیناسیون در فضای بین کتفی به خاطر کاهش حجم واکسن توصیه نمی‌شود. تزریق در انتهای بخش‌هایی که در فاصله زیادی از بدن قرار دارند. توصیه می‌شود اخیراً به دلیل سهولت نسبی برداشتن تومور بدون نیاز به قطع عضو، از تزریق‌های زیر جلدی شکمی استفاده می‌شود. طبق آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه واکسیناسیون دم نیز گزارش شده است. این روش به خوبی توسط حیوان تحمل شده و پاسخ‌های سرولوژیکی قابل قبولی به واکسیناسیون در اندام‌های دیستال ایجاد می‌كند. برای تسهیل حاشیه‌های ۵ سانتیمتری در مورد سارکوم محل تزریق، واکسیناسیون بایستی در دم انتهایی انجام شود، تزریقی که ممکن است برای اکثر پزشکان عملی نباشد.

تزریق واکسن برای گربه
تزریق واکسن برای گربه

توصیه‌های محل تزریق منجر به تغییر محل تشکیل تومور به اندام‌های انتهایی می‌شود. بنابراین عمل جراحی بالقوه نجات‌بخش برای بیماران مبتلا به تومورهای تهاجمی را تسهیل می‌كند.

کلینیک و پانسیون حیوانات سایمون

یکی از راه‌های اطمینان از روش تزریق، یافتن کلینیک‌های معتبر است. اگر در تهران ساکن هستید، کلینیک و پانسیون سایمون یکی از بهترین و به روز ترین مراکز و کلینیک های دامپزشکی حیوانات در تهران است. در کلینیک سایمون تمان اطلاعات و اعمال از جمله جرم گیری دندان گربه، جرم گیری دندان سگ و واکسیناسیون حیوانات بر اساس به روزترین متود دنیا انجام می‌شود. در سایمون کت تمامی واکسن‌های گربه بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه واکسیناسیون گربه انجام می‌شود.

قیمت پانسیون گربه در تهران
قیمت پانسیون گربه در تهران

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.