سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

بی حالی گربه بعد از واکسن

بی حالی گربه بعد از واکسن

بی حالی گربه بعد از واکسن مشابه انسانها موضوع طبیعی است. واکسن­ها با اینکه معمولا عوارض خاصی ندارند اما گاهی هم با علائمی همراه هستند که تا چند روز نیاز به مراقبت دارند. و البته ندرتا هم علائم حادی به همراه دارند. به ویژه مراقبت بعد از واکسن سه گانه گربه از اهمیت بالایی برخوردار است. پرخاشگری گربه بعد از واکسن گربه از علائم آن متداول است. علاوه بر این­ها در این مطلب با عوارض واکسن هاری در گربه و نیز لرزش گربه بعد از واکسن آَشنا می‌شویم و مهمتر از همه بی­حالی گربه بعد از واکسن را بیشتر بررسی می­‌کنیم. با ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با اصول نگهداری از گربه بی­حال بعد از واکسن آشنا بشوید و نیز بتوانید بعد از تزریق واکسن سه گانه بدون نگرانی مراقب گربه‌­تان باشید.

بیحالی گربه بعد از واکسن
بیحالی گربه بعد از واکسن

مراقبت بعد از واکسن سه­ گانه گربه

معمولا واکسن سه گانه گربه با عوارض خفیفی مثل تب، بی­حالی، کم شدن اشتها، اسهال، استفراغ گربه، تورم و قرمزی در ناحیه تزریق همراه است. این­ها علائمی عادی هستند و معمولا بعد از چند روز از بین می­‌روند. اما توجه داشته باشید که اگر با گذشت یک هفته همچنان این علائم وجود داشتند، باید به دامپزشک مراجعه کنید. واکسن خطرات بیماری گربه مانند آسم در گربه، بیماری fip گربه(پریتونیت عفونی) و بیماری خراش گربه را کم می‌کند.

گاهی اوقات هم مواد سازنده واکسن ممکن است برای گربه شما حساسیت­‌زا باشند و باعث بروز حساسیت‌­های خفیف تا شدید بشوند. این حساسیت­‌ها معمولا با تورم و قرمزی در محل تزریق همراهند و بعد از چند روز هم خودبخود از بین می‌­رودند. اما اگر شاهد تورم­‌ها و تغییرات شدید یا طولانی مدت بودید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

پرخاشگری گربه بعد از واکسن

پرخاشگری گربه­‌ها بعد از اولین یا حتی دومین مراجعه به دامپزشکی امری عادی است. ناگهان با یک محیط غریبه روبرو می­‌شوند، کلی آدم غریبه دورشان است، باید کلی درد آمپول را تحمل کنند و آخر سر هم با حال بد ناشی از عوارض واکسن روبرو بشوند. اگر گربه‌­تان کمی عصبانی بود یا پرخاشگری به خرج داد سعی نکنید او را آرام کنید یا کنترلش کنید.

بگذارید به حال خودش باشد تا آرام بگیرد. البته در صورتی که میزان پرخاشگری شدید باشد و پزشک هم تایید کند می‌توانید از آرام‌­بخش­‌های متناسب که توسط دامپزشک تجویز می­‌شود استفاده کنید. اما در مجموع بهتر است که گربه به حال خودش بماند تا با شرایط جدید سازگار شود و شوک عاطفی رخ داده را پشت سر بگذارد. در ادامه بیشتر به موضوع بیحالی گربه بعد از واکسن خواهیم پرداخت.

عوارض واکسن هاری در گربه

عوارض واکسن هاری در گربه­‌ها معمولا خفیف بوده و شامل تب خفیف، بی­حالی، کاهش اشتها، و یا تورم در محل واکسیناسیون می­‌باشد. در موارد بسیار نادر ممکن است واکنش‌­های حساسیتی هم بروز کنند که با علائمی نظیر کهیر، ضعف شدید و بی­هوشی بدون دلیل مشخص می‌­شوند. به خاطر داشته باشید که تنها درصد کمی از گربه‌ها در برابر واکسن­‌های هاری مدرن دچار حساسیت می‌­شوند.

تصویر واکسیناسیون گربه
تصویر واکسیناسیون گربه

ممکن است بسیاری از افرادی که گربه خود را در داخل خانه نگهداری می­‌کنند تصور کنند که گربه­‌شان از ابتلا به هاری در امان است و نیازی به واکسیناسیون ندارد. اما این تصور چندان هم درست نیست. ممکن است یک خفاش یا یک موش آلوده گربه شما را آلوده کند و یا اینکه ممکن است گربه مخفیانه و موقتا از خانه خارج شود و در خطر هاری قرار بگیرد. عوامل ایجاد کننده هاری بسیار زیاد هستند و حتی اگر گربه خود را در خانه نگه می­‌دارید هم لازم است که واکسن هاری او را به موقع تزریق کنید.

لرزش گربه بعد از واکسن

لرزش گربه بعد از واکسن یک واکنش حساسیتی خفیف است. این واکنش حساسیتی گاها با استفراغ هم همراه است. علائم شدید این حساسیت عبارتند از تورم صورت، قرمزی و مشکلات تنفس. علائم حفیف نیاز به رسیدگی پزشکی ندارند. اما باید توجه داشت که اگر دفعه بعد مجددا چنین علائمی در گربه­‌تان رخ داد و شدیدتر بود دیگر از آن واکسن خاص برای گربه­‌تان استفاده نکنید.

آیا بی­حالی گربه بعد از واکسن طبیعی است؟

معمولا واکسیناسیون گربه واکنش‌­های خفیف تا متعادل به همراه دارد که طبیعی هستند و هیچ جای نگرانی نیست. و یکی از این علائم خفیف بی­حالی گربه بعد از واکسن است که جای نگرانی ندارد. اما اگر این حالت بیشتر از ۷۲ ساعت ادامه داشت به دامپزشک مراجعه کنید. حالت شدیدترِ بی­حالی، می­‌تواند بی­هوشی باشد که ممکن است نشانه آلرژی­ حاد نظیر آنافیلاکسی باشد و باید آن را جدی گرفت.

انواع واکسن گربه
انواع واکسن گربه

بی­هوشی معمولا چند ساعت بعد از دریافت واکسن رخ می‌­دهد که ممکن است با تورم صورت، مشکلات تنفسی، کهیر، استفراغ و اسهال همراه باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا گربه را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. گربه‌هایی که با این واکنش­‌ها روبرو می­ شوند پیش از واکسیناسیونِ بیشتر به مراقبت­‌های تکمیلی نیاز دارند. این مراقبت‌ها عبارتند از: دریافت هر واکسن به صورت جداگانه، دریافت بنادریل یا سایر داروها پیش از واکسیناسیون و یا تحت نظارت بودن برای چند ساعت قبل از تزریق واکسن.

غده و ورم بعد از واکسن

ممکن است گاها بعد از واکسن در محل آن برجستگی­‌هایی مشاهده شود. این واکنشی حساسیتی نبوده بلکه بخشی طبیعی از واکنش التهابی بدن به واکسن است. و معمولا بعد از چند روز هم خود بخود از بین می­‌رود. با این حال اگر ۳ ماه بعد از واکسیناسیون همچنان یک غده بر روی پوست باقی مانده باشد و یا اینکه اندازه‌­اش به جای کوچک­تر شدن، بزرگتر می­‌شود، نیاز است که توسط دامپزشک تست شده و برداشت شود.

در تصویر زیر یک گربه بی حال را مشاهده می‌کنید. در روزهای ابتدایی بهترین کار رها کردن بچه به حال خود است. اگر این علائم و بیحالی گربه بعد از واکسن طولانی شد، بهتر است تا به یک دامپزشک گربه مناسب مراجعه کنید.

بیحالی گربه
بیحالی گربه

در مواردی بسیار نادر گربه­‌ها در محل تزریق دچار تومورهای موضعی می­‌شوند که با نام سارکوما واکسیناسیون شناخته می‌­شود. با این که این تومورها بسیار نادر هستند اما بسیار هم تهاجمیند و در صورت بروز باید آن­ها را جدی گرفت و به دقت آن­ها را تحت نظر داشت.

بیحالی گربه بعد از واکسن

  • اگر گربه‌­تان به واکسن­‌ها واکنش خاصی دارد و دامپزشکتان را عوض می­‌کنید حتما وی را در جریان سابقه، نوع و شدت این واکنش‌­ها قرار بدهید.
  • بی حالی گربه‌­ها بعد از واکسیناسیون طبیعی است و جای نگرانی ندارد. همچنین بسیار به ندرت اتفاق می‌­افتد که گربه بعد از واکسیناسیون دچار بی­هوشی بشود. بی­هوده خود را نگران نکنید.
بی حالی گربه بعد از واکسن 3 گانه
بیحالی گربه بعد از واکسن ۳ گانه
  • غده­‌های اطراف محل تزریق، تا سه ماه طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند و بخشی طبیعی از واکنش بدن به حساب می‌­آیند، اما بعد از ۳ ماه حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.