سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

ریزش موی گربه مرتبط با سرطان

ریزش موی گربه مرتبط با سرطان

ریزش موی گربه مرتبط با سرطان به صورت ریزش غیرطبیعی مو، کم مویی و بی مویی قسمت های از بدن گربه خود را نشان می دهد. گربه‌ها در معرض بیماری‌های متنوعی از قبیل سرطان قرار دارند که می‌تواند جان آنها را تهدید کند. همچنین سرطان بر هر بافتی از بدن گربه تاثیر می گذارد در نتیجه شما شاهد علائم و نشانه‌های متنوعی خواهید بود. با این مطلب همراه باشید در ادامه در مورد علائم سرطان گربه و بیماری گربه، سرطان در گربه ها، سرطان خون گربه، سرطان پوست گربه، سرطان دهان گربه، فصل ریزش موی گربه، برس کشیدن گربه، ریزش مو گربه اسکاتیش، کچلی گربه و علت ریزش موی سر گربه   صحبت می کنیم و پیرامون هر کدام از این موضوعات توضیحات لازم ارائه می کنیم.

ریزش موی گربه
ریزش موی گربه

علائم سرطان گربه

علائم سرطان گربه متناسب با دوره رشد سرطان به صورت متفاوت در بدن گربه بروز می کند. به این صورت که این احتمال وجود دارد که شما با علائمی همچون بی‌اشتهایی در گربه، ریزش مو، زبر و خشن شدن موها، کمبود انرژی یا کاهش وزن گربه روبه رو شوید. همچنین استفراغ، خونریزی‌های بدون دلیل، اسهال گربه و زخم‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کنند جزء علایمی هستند که احتمال سرطان گربه را افزایش می‌دهند.

سرطان در گربه ها
سرطان در گربه ها

از جمله علائم سرطان گربه می‌توانیم به وجود توده‌ها و برجستگی‌ها نیز اشاره کنیم. به طور مثال استفراغ و اسهال جزء علائم رایج لنفوم دستگاه گوارش است. همچنین دشواری در تنفس می‌تواند یک نشانه باشد چون برخی از سرطان ها می‌توانند مایعات را در ریه گربه انباشته کنند.

سرطان در گربه ها

سرطان در گربه ها در انواع مختلف و به صورت قابل درمان یا غیرقابل درمان آشکار می گردد. از جمله سرطان درگربه‌ها می‌توانیم به سرطان لنفوم، سرطان استخوان، تومور ماست سل و سرطان سلول سنگ فرشی اشاره کنیم.  توجه داشته باشید بسیاری از سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند بنابراین برای تشخیص زود هنگام سرطان در گربه ها توصیه می‌کنیم که دامپزشک به صورت مرتب گربه را معاینه نماید.

سرطان در گربه
سرطان در گربه

عوامل مختلفی شیوع سرطان در گربه‌ها را افزایش داده است که از جمله این عوامل می‌توانیم به سن اشاره کنیم. به این صورت که هرچه یک گربه مسن‌تر شود احتمال ابتلای او به سرطان افزایش پیدا می‌کند. البته عوامل دیگری همچون سموم موجود در محیط، دود مداوم سیگار در محیط زندگی گربه و لیسیدن قسمت‌هایی از بدن که به یک سم محیطی آلوده است، سبب ابتلای گربه به سرطان می شوند. در این میان عوامل دیگری از قبیل هورمون‌ها، ویروس‌ها، مواد سرطان زا همچون آفت کش‌ها، اشعه ماورای بنفش، غذاهای کنسرو شده و مکان‌های آلوده می‌توانند زمینه ساز ابتلای گربه به سرطان باشند.

با آزمایش میکروسکوپی بافت زنده معمولا نوع سرطان مشخص می شود. گاهی نوع سرطان واضح نیست و تا زمانی که مشخص نشود سرطان به کدام زیر دسته تعلق دارد نمی‌توانند درمان را شروع کنند. برای تشخیص نوع سرطان معمولاً یک سری آزمایشات خاص مورد نیاز است. برخی از بیماری ها را می توان با یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داد، در حالی که برخی دیگر نیاز به آزمایش بیشتری دارند. آنالیز غدد درون ریز، خراش دادن پوست، بیوپسی و سونوگرافی برخی از آزمایشاتی هستند که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. این آزمایش‌ها سرطان را بررسی می‌کنند و احتمال وجود یک بیماری متفاوت را تأیید یا رد می‌کنند.

ریزش موی گربه ب دلیل سرطان
ریزش موی گربه ب دلیل سرطان

سرطان خون گربه

سرطان خون گربه یا سرطان لنفوم با ویروس لوسمی گربه‌ها در ارتباط است هرچند امروزه واکسنی برای این نوع ویروس وجود دارد. با این وجود، هنوز گربه‌هایی را می‌توان مشاهده کنید که در معرض این ویروس و ابتلا به سرطان لنفوم قرار دارند. با گذشت زمان عفونت در خون باعث بی اشتهایی و کاهش شدید وزن گربه می شود. تب مداوم، بزرگ شدن غدد لنفاوی، لثه های رنگ پریده، اسهال، عفونت های پوست، مثانه و مجاری تنفسی فوقانی، انواع بیماری های چشم و تشنج از جمله علائم سرطان خون هستند.

جلوگیری از ابتلا به ویروس لوسمی گربه از طریق واکسیناسیون انجام می گیرد و اینکه گربه دیگر در معرض ویروس لوسمی قرار ندارد احتمال ابتلای به سرطان لنفوم را کاهش می‌دهد.

سرطان پوست گربه

سرطان پوست گربه به شکل ضایعه های پوستی شدید ایجاد شده و ظاهر می شوند. ضایعه ها ابتدا قابل مشاهده نیستند و با گذشت زمان خود را بروز می دهند. این سرطان دیر تشخیص داده می شود چون سطح بدن گربه ها اغلب با موهای بلند و پرپشت پوشانده شده است. توصیه می شود هر ۳ ماه یکبار چکاب انجام گیرد تا در صورت وجود بیماری، تشخیص سریع انجام گیرد و دنبال درمان باشید. برای درمان سرطان گربه معمولا از جراحی، شیمی درمانی و اشعه تراپی استفاده می شود. اینکه کدام یک از این روش‌ها برای درمان گربه به کار برده می‌شود بستگی به نوع سرطان، محل سرطان و گسترش تومور در بدن گربه دارد. جراحی یکی از متداولترین روش‌ها برای برداشتن توده یا برجستگی سرطانی است. همچنین برای سرطان پوست گربه از شیمی درمانی استفاده می‌شود.

آلوپسی پارونئوپلاستیک یک بیماری پوستی مرتبط با سرطان است. این وضعیت نادر است و به طور کلی نشانه تومورهای داخلی است. در حالی که ارتباط بین ضایعات پوستی و سرطان ناشناخته است، اکثر گربه‌های مبتلا به آلوپسی پارانئوپلاستیک، سرطان پانکراس دارند. تا زمانی که ضایعات پوستی ظاهر شوند، سرطان ممکن است قبلاً به نواحی دیگر گسترش یافته باشد. علائم رایج سرطان پوست گربه شامل ریزش موی بیش از حد، خارش، خودآرایی مکرر، کاهش اشتها، کاهش وزن و ترک‌های دردناک روی کف پنجه‌ها می باشد. این وضعیت به یک نژاد خاص مرتبط نیست بلکه به نظر می رسد که سن یک عامل باشد، زیرا اکثر موارد مشاهده شده بین نه تا شانزده سالگی و با میانگین سنی ۱۲.۵ سال هستند.

سرطان دهان گربه

سرطان دهان گربه با نام علمی کارسینوم سنگفرشی دهانی شناخته شده است.کارسینوم به معنای سرطان است است و در کارسینوم سنگفرشی دهانی نوعی سرطان در حفره دهانی ایجاد می شود. البته در این نوع سرطان توموری به نام فیبرو سارکوما یا سارکوم را می توانید به صورت بافت نرم در گربه مشاهده کنید. تومور در عضله یا در بافت بدن ایجاد می‌شود. تومورهای دیگری می‌توانند در گربه رشد کنند که شامل تومورهای ریه، مغز، بینی و کبد هستند، البته این تومورها کمتر دیده می‌شوند.

موی گربه سرطان زا است؟

در مورد این سوال که موی گربه سرطان زا است؟ باید بگوییم؛ خیر، موی گربه سرطان زا نیست بلکه وجود یک انگل به نام “توکسو پلاسموزگوندیا” در بدن گربه و تماس شما با انگل سبب می شود که شما بیمار شوید. اینکه گربه شما آلوده به این انگل است یا نه، از طریق معاینات دامپزشک مشخص می شود. اگر گربه شما آلوده به این انگل باشد تنها راه دفع آن از طریق مدفوع است. سعی کنید تماس مستقیم با مدفوع گربه نداشته باشید. و در صورت تماس حتماً دست خود را قبل از هر کاری بشویید یا اگر متوجه شدید به موی گربه مدفوع چسبیده حتماً آن را تمیز کنید تا مطمئن شوید که انگل به شما انتقال پیدا نمی‌کند. توجه داشته باشید مدفوع آلوده به انگل بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت می‌تواند عامل انتقال باشد.

ریزش مو گربه
ریزش مو گربه

مواظب باشید گربه بیرون از خانه نرود و در معرض انواع حیوانات مرتبط با این انگل قرار نگیرد. اگر شما مراقب بیرون رفتن و تغذیه گربه باشید و موی گربه را مرتب برس بکشید، می‌توانید نگران انتقال این انگل به انسان و ارتباط آن با موی گربه نباشید.

ریزش مو گربه اسکاتیش

ریزش موگربه اسکاتیش می‌تواند به علت حساسیت، استرس، اضطراب، درد، قارچ پوستی، کک و کنه باشد.  گربه اسکاتیش همچون سایرگربه های خانگی به محیط‌های پر از گرد و غبار و دارای گرده گل و درختان و وجود پنبه یا پشم واکنش نشان می دهد و اغلب این واکنش به صورت آلرژی و حساسیت است. به طور مثال گاهی نیش کک باعث می‌شود که گربه دچار خارش و ریزش مو شود. کک باعث آسیب به مو و فولیکول‌های مو و ریزش مو می‌شود.گربه ها به کنه های پوستی و قارچی مبتلا می شوند.

اضطراب و استرس و خودآرایی بیش از حد سبب ریزش مو گربه اسکاتیش می شود. البته در برخی از موارد درد بیش از حد باعث می‌شود که گربه بیش از حد خود را لیس بزند. و در ناحیه دردناک، مو از دست بدهد. قارچ پوستی یک عفونت قارچی است که باعث ریزش مو گربه اسکاتیش می‌شود. این نوع قارچ، مو و فولیکول مو را ضعیف می‌سازد و باعث ریزش می‌شود. و معمولاً خارش زا است و باعث می‌شود گربه ناحیه قارچ زده را لیس زده و بخراشاند و همین باعث ایجاد لکه‌های کم مو می‌شود. البته علل دیگری در ریزش مو موثر هستند که می‌توان به بیماری‌های خود ایمنی، مشکلات تیروئید همچون پرکاری تیروئید، بیماری کوشینگ یا پرکاری آدرنال، نامتعال بودن هورمون‌ها و برخی از انواع سرطان اشاره کنیم. در برخی از مواقع تغذیه ناسالم و ناصحیح، بارداری، شیردهی و زایمان نیز باعث ریزش مو در گربه اسکاتیش می شود.

جلوگیری از ریزش موی گربه

برای جلوگیری از ریزش موی گربه می توانید به یکسری اقدامات دست بزنید. با تغییر رژیم غذایی و کنترل عوامل محیطی که برای گربه استرس زا هستند، می توانید ریزش مو را درمان کنید. مکمل‌ها و داروهای ضد اضطراب هم برای کاهش استرس و اضطراب گربه پیشنهاد می شود. همچنین دردهای دردناک مفاصل با داروهای ضد درد درمان می‌شود. درمان قارچ پوستی نیز با داروهای خوراکی و موضعی قابل درمان است.

کچلی گربه

کچلی گربه یا قارچ پوستی یا درماتوفیتوز یک بیماری شایع پوستی در گربه ها است که به وسیله قارچ هایی به نام درماتوفیت ایجاد می شود. ریزش مو معمولا در ناحیه آسیب دیده به وجود می آید. درماتوفیتوز به سه نوع دسته بندی می شود که نوع میکروسپوروم کنیس در سیستم ایمنی بچه گربه ها خود را نشان می دهد. و اغلب در قسمت های پوزه، گوش و اطراف چشم ضایعه ایجاد می کند. گربه ها می توانند بدون اینکه نشانه هایی از بیماری را نشان دهند این نوع قارچ را به حیوانات و انسان انتقال دهند. لوسیون ضد قارچ یکی از روش های تجویزی برای درمان محسوب می شود.

برس کشیدن گربه

برس کشیدن گربه را جدی بگیرید و این موضوع نباید ربطی به موهای بلند یا کوتاه گربه داشته باشد. ریزش موی گربه ها در فصل بهار انجام می گیرید و با برس کشیدن گربه می توانید موهای مرده را از سطح پوست گربه جدا کنید. در تمام فصول برس کشیدن موهای گربه ضروری است چون موها نرم و درخشان باقی می مانند و هم حالت ضد آب خود را حفظ می کنند. گربه ها با لیسیدن خود را تمیز می کنند در نتیجه موهای گربه وارد معده شده و گلوله های مو را تشکیل می‌دهند. که در نهایت باعث ناراحتی های گوارشی، استفراغ و انسداد روده می شود.

علت ریزش موی سر گربه

علت ریزش موی سر گربه همیشه نگران کننده نیست به جز مواردی که با ریزش موی بیش از حد روبرو باشید و بر روی پوست گربه شاهد لکه‌ها و نواحی با موهای کم پشت و تاسی باشید. ریزش موی غیر طبیعی به عنوان آلوپسی شناخته می‌شود.

 عوامل زیادی باعث ریزش مو (آلوپسی) می‌شود که از جمله این عوامل می‌توان به بیماری‌های قارچی، انگلی و پرکاری تیروئید اشاره کنیم. در این میان تغذیه نامناسب، آلرژی، شستشوی بیش از حد گربه با شامپو، اضطراب و استرس، کنه و کک، تغییرات هورمونی، ضعف سیستم ایمنی و سرطان سبب ریزش مو یا آلوپسی در گربه ها می شود.

فصل ریزش موی گربه

فصل ریزش موی گربه در گربه های خانگی و گربه های خیابانی متفاوت است به این صورت که در گربه های خانگی ریزش مو در تمام فصول سال انجام می شود. در حالی که در گربه های خیابانی ریزش مو در فصل بهار و پاییز است و در فصل زمستان متوقف می شود تا از گربه در برابر سرما محافظت نماید. همچنین برخی از نژادهای مو بلند گربه دارای ریزش موی فصلی هستند، با وجود این هیچگاه بدن گربه را به صورت کچلی مشاهده نخواهید کرد و بدن حیوان بی مو نمی‌شود. اما اگر ریزش مو همراه با خارش شدید بدن یا همراه با تاسی باشد ناشی از بیماری است و باید به دامپزشک مراجعه کنید.

ریزش موی گربه یک امر طبیعی است!

اینکه ریزش موی گربه یک امر طبیعی است یا نه، جای سوال است. چون شما می‌توانید در تمامی طول سال شاهد ریزش موی گربه خانگی خود باشید به این صورت که بعد از ریزش مو، گربه موی جدید در می‌آورد، اما زمانی باید نگران ریزش موی گربه باشید. و آن را به عنوان یک بیماری قلمداد کنید که علاوه بر ریزش مو، با علائمی همچون خاراندن پوست، لیس زدن مداوم بدن، جویدن پوست، شوره، قرمزی پوست، التهاب، ریختن موضعی موها یا کچل شدن بخشی از بدن، تغییر رنگ پوست، جوش، دلمه پوستی، بوی بد، ریزش سبیل، کبودی‌های بی دلیل، بی حالی، بی اشتهایی و افسردگی در گربه روبه رو باشید.

ریزش موی گربه مریض
ریزش موی گربه مریض

همچنین گربه‌ها تمایل زیادی به مخفی کردن بیماری خود دارند بنابراین تشخیص بیماری آنها دشوارتر است. تشخیص دیر هنگام نه تنها پروسه درمان را دشوار می‌سازد بلکه درمان گربه را پرهزینه می‌نماید.

جمع بندی

سرطان در یک دوره در بدن گربه رشد می‌کند و این احتمال وجود دارد که با علائمی مثل بی‌اشتهایی، کاهش وزن، کمبود انرژی و ریزش غیرطبیعی مو خود را نشان دهد. علت سرطان در گربه اغلب ناشناخته است. ولی بسیاری از سرطان‌ها به دلایل مختلفی همچون ژنتیک، نور خورشید، مواد شیمیایی مختلف سرطان زا، عفونت‌های ویروسی در گربه ها و یک سری موارد ناشناخته اتفاق می‌افتد. نشانه های سرطان با علائم آشکاری همچون استفراغ گربه، تغییرات در چشم‌ها، اسهال گربه به صورت خونی و زخم‌هایی که التیام نیافته‌اند بروز پیدا می‌کند. مهم است که با دیدن هرگونه ناهنجاری حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

البته سرطان در گربه‌ها گاهی به صورت یک برآمدگی یا توده های غیرمعمولی خود را نشان می دهد و معمولا اندازه‌ تومورها متفاوت است. تومورهای خوش خیم برای سلامت گربه تهدید چندانی محسوب نمی‌شوند. در حالی که تومورهای بدخیم به بافت های اطراف حمله کرده و از طریق جریان خون در بدن گربه پخش می‌شوند.

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.