سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

استفراغ گربه، انواع، دلایل و درمان

استفراغ گربه، انواع، دلایل و درمان

استفراغ گربه و بالاآوردن در گربه یک علامت بسیار مبهم است و علل آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در واقع، تقریباً هر بیماری گربه می‌تواند منجر به استفراغ شود. البته واکسن گربه می‌تواند بخش زیادی از بیماری ها را بکاهد. در این مطلب به انواع استفراغ گربه، دلایل استفراغ گربه، درمان خانگی استفراغ گربه، شکل استفراغ گربه، داروی استفراغ گربه و غیره می‌پردازیم. ما در سایمون کت تلاش می‌کنیم تا تمام مواردی که شما برای نگهداری خوب گربه خود نیاز دارید، خواهیم پرداخت.

تصویر استفراغ گربه
تصویر استفراغ گربه

انواع استفراغ در گربه ها

در ادامه سعی می‌کنیم به انواع استفراغ گربه می‌پردازیم. با شناخت موارد بیشتر می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم. خیلی از اوقات استفراغ می‌تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. از بیماری های گربه می‌توانیم از آسم در گربه، بیماری fip گربه(پریتونیت عفونی) و بیماری خراش گربه نام ببریم.

استفراغ مزمن در گربه‌ها

استفراغ مزمن به معنای استفراغ با مقداری منظم (حداقل ماهانه، اما می‌تواند روزانه هم باشد) برای مدت طولانی است. گربه معمولاً با هر بار وقوع فقط یک یا دو بار استفراغ می‌کند.

استفراغ حاد در گربه‌ها

وقتی گربه‌ای که معمولاً استفراغ نمی‌کند شروع به استفراغ می‌کند، این نوع استفراغ حاد است. این مورد به‌طورکلی فقط در صورتی برای شما و دامپزشکتان نگران‌کننده است که گربه چندین بار استفراغ کند.

اقدامات تشخیصی استفراغ مزمن و حاد گربه

 اقدامات تشخیصی و درمانی استفراغ حاد و مزمن می‌تواند متفاوت باشد، همچنین فوریت‌های مربوط به زمان آوردن گربه به دامپزشک نیز متفاوت است. معمولاً برای یک گربه با استفراغ حاد مراقبت فوری بیشتری لازم است. استثنا در این مورد گربه‌ای است که فقط یک تا سه بار استفراغ کرده است و در غیر این صورت طبیعی است. اگر گربه همچنان می‌خواهد غذا بخورد و بدون ادامه استفراغ این کار را انجام می‌دهد، طبیعی عمل می‌کند و راحت به نظر می‌رسد، نیازی نیست او را به بیمارستان دامپزشکی بیاورید، مگر اینکه بدانید او چیزی سمی خورده است.

شکل استفراغ گربه
تصویر گربه

اگر گربه شما بیش از سه بار استفراغ می‌کند، نمی‌تواند غذا را نگه دارد و خسته به نظر می‌رسد، باید دراسرع‌وقت توسط دامپزشک معاینه شود. او ممکن است تهوع گذرا را تجربه کند، اما اگر چیز جدی‌تری باشد، درمان باید دراسرع‌وقت انجام شود. اگر به نظر می‌رسد که حال او در طول شب به‌سرعت رو به وخامت است، ویزیت اورژانسی توصیه می‌شود.

گربه‌هایی که به طور مداوم استفراغ می‌کنند و غذا را حتی برای مدت کم نگه نمی‌دارند، مستعد تغییرات ثانویه زیادی هستند، به‌ویژه بیماری کبد، بنابراین انتظار برای دریافت درمان می‌تواند برای آنها خطرناک باشد. حتی برخی تصورات وجود دارد که گربه‌ای که مرتباً گلوله‌های مو را استفراغ می‌کند ممکن است به بیماری گوارشی مبتلا باشد. ممکن است درمان برای گربه‌ای با استفراغ مزمن انجام نشود، اما باید یک معاینه انجام شود تا اطمینان حاصل شود که گربه سالم است.

دلایل استفراغ گربه

 علل استفراغ حاد یا مزمن می‌تواند یکسان باشد، اما استثناهایی وجود دارد. سموم معمولاً دلیلی برای استفراغ مزمن نیستند (مگر اینکه گربه به طور مزمن در معرض همان سم باشد، مانند خوردن یک گیاه سمی)، بلعیدن جسم خارجی (معمولاً رشته یا نخ) به طور معمول دلیلی برای استفراغ مزمن نیست، اما اگر جسم خارجی در معده باقی بماند، می‌تواند علت استفراغ مزمن باشد.

به‌طورکلی، علل استفراغ را می‌توان در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرارداد:

سموم: نیلوفر، ضد یخ

داروها: شیمی‌درمانی، آنتی‌بیوتیک، ضدالتهاب

رژیم غذایی: تغییر ناگهانی رژیم غذایی، خوردن یک چیز مرده

گلوله مویی: هر گربه در ماه یک یا دو بار استفراغ می‌کند تا بتواند گلوله مویی که از طریق مدفوع خارج نشده است، را دفع کند.

معده: اجسام خارجی معده را تحریک کند، زخم معده، التهاب معده

روده: اجسام خارجی روده را تحریک کند، التهاب حاد، بیماری التهابی روده (به طور معمول مزمن)، سرطان، یبوست

اختلال عملکرد اندام: بیماری کبد، بیماری کلیوی، پانکراتیت (التهاب و تورم پانکراس)

غدد درون‌ریز: پرکاری تیروئید (غده تیروئید پرکار)، افزایش کلسیم، دیابت،  کتواسیدوز (بیماری قند در گربه). مطالعه مطلب تیروئید گربه در این موضوع است.

نورولوژیک: بیماری دهلیزی (می‌تواند با بیماری گوش داخلی همراه باشد)، آنسفالیت (التهاب پوشش داخلی مغز)، سرطان‌ها

بیماری عفونی: بریتونی عفونی گربه، کرم قلب

سرطان: می‌تواند یک علت مستقیم مانند سرطان روده یا یک علت غیرمستقیم مانند تومورهای ماست سل پوستی باشد.

بالاآوردن گربه
بالاآوردن گربه

تشخیص علت استفراغ

تشخیص علت استفراغ در گربه می‌تواند دشوار باشد. چون موارد استفراغ حاد گذرا هستند و فقط با درمان و زمان بهبود می‌یابند. بااین‌حال، اغلب برای اطمینان از عدم وجود مشکل جدی‌تر، یک کار اولیه توصیه می‌شود.

نقطه شروع در تعیین علت استفراغ گرفتن شرح‌حال دقیق است. در اینجا چند سؤال وجود دارد که ممکن است دامپزشک شما داشته باشد:

  • آیا گربه در معرض گیاهان و سایر سموم بوده است؟
  • رژیم غذایی طبیعی گربه چیست؟
  • آیا گربه به بیرون می‌رود و اگر چنین است، آیا گربه شکار می‌کند؟
  • آیا گربه دارو مصرف می‌کند؟
  • چه زمانی استفراغ رخ می‌دهد (دررابطه‌با غذاخوردن یا فعالیت‌های دیگر)؟
  • آیا گربه اسهال است؟
  • آیا گربه غذا می‌خورد؟
  • استفراغ از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا گربه وزن کم می‌کند؟
  • آیا گربه زیاد می‌نوشد یا زیاد ادرار می‌کند؟
  •  و آیا گربه با نخ‌بازی می‌کند؟

بر اساس پاسخ به این سؤالات، دامپزشک شما ایده بهتری در مورد اینکه از کدام دستگاه تشخیصی استفاده کند، خواهد داشت.

بعد از استفراغ گربه چه کنیم؟

اگر گربه بعد از ۱۲ ساعت مجددا استفراغ نکند، باید مقداری آب با الکترولیت به او بدهید تا معده برای پذیرش غذا آماده شود. توجه داشته باشید بعد از بالا آوردن گربه، تغذیه باید در حجم کم و به دفعات زیاد و از غذاهای ساده صورت بگیرد تا معده گربه دوباره غذای مصرفی را برنگرداند. اگر گربه بعد از این مراحل بهبود پیدا نکرد باید برای پیدا کردن علت و درمان آن به دامپزشک مراجعه کنید.

علت استفراغ گربه بعد از غذا

نوع غذاخوردن و اینکه غذای مصرفی گربه مشکل داشته باشد در بالاآوردن گربه مؤثر هستند. به طور مثال وقتی گربه سریع غذا می‌خورد، غذا به‌درستی هضم نمی‌شود در نتیجه احتمال بالاآوردن غذا وجود دارد.

غذاهای پرادویه هم سبب بالاآوردی گربه بعد از غذا می‌شوند. همچنین وجود مو در غذا، حساسیت و مسمومیت غذایی نیز زمینه را برای بالاآوردن گربه فراهم می‌کنند.

علت استفراغ گربه خیابانی

مسمومیت‌های غذایی و خوردن غذاهای ناسالم از قبیل موجودات مرده احتمال استفراغ و بالاآوردن در گربه خیابانی را افزایش می‌دهد.

بالا آوردن گربه
بالا آوردن گربه

رنگ استفراغ گربه

شکل و ظاهر استفراغ پاسخ قطعی در مورد علت استفراغ و بالاآوردن گربه نمی‌دهد، اما می‌تواند به دامپزشک یک سرنخ بدهد.

 استفراغ زرد: استفراغ زرد نشان‌دهنده ترکیب اسید معده و صفرا است و می‌تواند نشانه بیماری کبد باشد، اما اغلب به‌خاطر معده خالی رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که گربه چیزی زرد خورده است.

استفراغ سفید و کف‌آلود: این حالت معمولاً به‌خاطر برگشت غذا از مری یا معده خالی است.

خون در استفراغ: خون از دهان، مری یا معده همراه استفراغ بیرون می‌آید.

استفراغ قهوه‌ای و بدبو: این می‌تواند ناشی از خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش یا خوردن چیزی قهوه‌ای‌رنگ و بدبو باشد.

غذای هضم نشده در استفراغ: اگر در استفراغ غذای هضم نشده وجود داشت؛ یعنی غذا هرگز از معده خارج نمی‌شود. این می‌تواند با عدم تحمل غذایی یا آلرژی، انسداد یا تقریباً هر چیزی که باعث تحریک دستگاه گوارش فوقانی می‌شود اتفاق بیفتد.

استفراغ حاوی مدفوع: اگر در بالاآوردن گربه، غذای هضم نشده مشاهده نمودید به این بدان معناست که گربه دچار بلانت یا انسداد روده شده است.

شکل استفراغ گربه

استفراغ مایع: استفراغ کاملاً شفاف و سبک است.

استفراغ توده‌ای: توده‌ای از غذایی که گربه چند لحظه قبل بلعیده است.

شکل گلوله‌ای: همان گلوله مویی است.

اقدامات تشخیصی برای رسیدن به دلیل بالاآوردن گربه

در ادامه مرحله به مرحله مراحل درمان بالاآوردی گربه را می‌پردازیم. همراه ما باشید.

  • معاینه و آزمایش دامپزشکی

دامپزشک می‌تواند مواردی مانند درد شکم، توده‌های شکم، جسم خارجی آشکار، کاهش وزن، سوفل قلب (یک‌صدای اضافی بین صدای طبیعی قلب که می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد)، بزرگ‌شدن غده تیروئید و تب را بررسی کند.

  • رادیوگرافی شکم و آزمایش خون و ادرار

در صورت لزوم، آزمایش‌ها اولیه معمولاً رادیوگرافی شکم (معروف به اشعه ایکس) و آزمایش خون و آزمایش ادرار انجام می‌گیرد.

 اشعه ایکس می‌تواند ناهنجاری‌هایی را در اندازه و شکل اندام، اجسام خارجی، تومورها، یبوست و سایر ناهنجاری‌هایی که دامپزشک قادر به ارزیابی آنها با معاینه فیزیکی نباشد، آشکار کند.

 آزمایش خون می‌تواند مواردی مانند اختلال عملکرد اندام‌ها را تشخیص دهد و می‌تواند اختلالات غدد درون‌ریز مانند دیابت و پرکاری تیروئید را نشان دهد. برای تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی و عفونت‌های مجاری ادراری، آزمایش ادرار همراه با آزمایش خون موردنیاز است.

  • سونوگرافی و آندوسکوپی

از سونوگرافی برای بررسی اندام‌های مختلف استفاده می‌شود. آندوسکوپی روشی برای جستجوی اجسام خارجی در معده است که در اشعه ایکس نشان داده نمی‌شوند و می‌توان از آن برای بازیابی اجسام خارجی استفاده کرد. این روش همچنین امکان مشاهده پوشش معده و روده‌های فوقانی را برای بررسی ناهنجاری‌ها فراهم می‌کند و می‌توان از آن برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از دستگاه گوارش فوقانی استفاده کرد.

  •  جراحی اکتشافی

در گربه‌ای که استفراغ مداوم با درمان‌های معمولی کنترل نمی‌شود، ممکن است به جراحی نیاز باشد. این در مورد برخی از موقعیت‌های استفراغ حاد (نگرانی از وجود جسم خارجی) و برخی موقعیت‌های استفراغ مزمن (یعنی جستجوی علائم سرطان روده، بیماری غیر روده‌ای شکمی یا بیماری التهابی روده) صادق است.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا گربه پس از جراحی بهبود یابد، درحالی‌که حیوانی که آندوسکوپی و بیوپسی آندوسکوپی انجام داده است معمولاً ظرف چند ساعت یا در عرض یک روز بهبود می‌یابد.

درمان استفراغ گربه

درمان استفراغ بر اساس علت بسیار متفاوت است و توصیف درمان برای هر یک از علل منحصربه‌فرد خارج از محدوده این مطلب است. بااین‌حال، می‌توانیم چندین روش برای درمان ارائه دهیم.

  • استفاده از مایعات و سرم درمانی

اگر معاینه فیزیکی گربه هیچ‌گونه ناهنجاری را نشان ندهد، دامپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که برخی از درمان‌ها مانند تزریق مایعات به‌صورت زیر جلدی را انجام دهد. حتی اگر گربه از نظر بالینی کم آب نباشد، دادن مایعات می‌تواند برای شستشوی سیستم و حفظ هیدراتاسیون مهم باشد. بدن یک بیمار استفراغی احتمالاً به دلیل ازدست‌دادن مایعات ناشی از استفراغ، کمی کم آب است.

ازدست‌دادن آب یک مشکل خود تداومی است، به این معنی که وقتی حیوانی دچار کم‌آبی می‌شود، احساس خوبی ندارد و بنابراین نمی‌خورد و نمی‌آشامد و حتی ممکن است بیشتر استفراغ کند.

  • داروی استفراغ گربه

یکی دیگر از درمان‌های رایج برای اکثر انواع استفراغ، دادن یک داروی ضد استفراغ به گربه است که می‌تواند به توقف استفراغ و در نتیجه کاهش ازدست‌دادن مایعات کمک کند. این داروها همچنین می‌توانند به تسکین ناراحتی شکم کمک کنند و گربه را مستعد غذاخوردن کنند. اگر داروهای ضد استفراغ نتوانند درد را به مقدار زیاد کنترل کنند، ممکن است یک داروی ضددرد به برنامه درمانی گربه اضافه شود.

عکس استفراغ گربه
عکس بالا آوردن گربه
  • تغییر رژیم غذایی

برای گربه‌هایی با استفراغ مزمن و استفراغ حاد، یکی از مهم‌ترین درمان‌ها تغییر رژیم غذایی است. البته برای گربه‌های مبتلا به استفراغ مزمن، تغییر رژیم غذایی می‌تواند درمانی و همچنین تشخیصی باشد.

اگر غذای جدید استفراغ را کنترل می‌کند، تا حدی ناشی از عدم تحمل رژیم غذایی یا آلرژی یا احتمالاً بیماری التهابی روده با درجه پایین است. باتوجه‌به آزمایش‌ها رژیم غذایی برای گربه‌هایی که استفراغ مزمن دارند، آنها را برای چندین هفته در رژیم غذایی جدید نگه دارید تا ببینید که آیا نتیجه می‌دهد یا خیر.

  • داروی پردنیزون

معمولاً بالاآوردن برای گربه‌ها عادی است، اما هرگز طبیعی نیست که این کار را انجام دهند. بیماری التهابی روده ممکن است علت استفراغ در برخی از گربه‌ها باشد. درمان بیماری التهابی روده اغلب شامل داروی پردنیزون است. ما توصیه نمی کنیم که بدون انجام هیچ گونه تشخیصی، پردنیزون را روی گربه خود امتحان کنید، زیرا پردنیزون عوارض جانبی زیادی دارد، از جمله افزایش تشنگی، افزایش ادرار، ضعف سیستم و ضعف عضلات.

درمان استفراغ بچه‌گربه

برای درمان استفراغ بچه‌گربه می‌توانید از روش‌های نام‌برده‌شده در این مطلب استفاده کنید. بدن بچه‌گربه در اثر بالاآوردن همواره دچار کم‌آبی می‌شود و چون بدن وی مقاومت کمتری در برابر این عارضه دارد بهتر است به دامپزشک مراجعه نمایید.

درمان خانگی استفراغ گربه

در مواردی که استفراغ خیلی شدید نباشد می‌توانید از گربه در خانه مراقبت کنید. بعد از استفراغ تا چند ساعت به گربه غذا ندهید تا درد شکم و مشکل گوارش برطرف شود. موهای گربه را برس بکشید تا موهایش را لیس نزند در غیر این صورت توپی از مو در معده جمع خواهد شد که در برخی موارد منجر به بالاآوردن گربه می‌شود. توجه داشته باشید در صورت استفاده از دارو آن را به بالای دهان گربه بمالید تا گربه آن را لیس بزند. مصرف برخی غذاهای فیبردار به دفع گلوله مویی در بدن گربه کمک می‌کند. گاهی اضطراب سبب استفراغ در گربه می‌شود؛ بنابراین بهتر است مدتی در کنار گربه بمانید و سعی کنید او را با اسباب‌بازی‌های جدید سرگرم نمایید.

اگر حالت تهوع گربه با نوشیدن آب تشدید نمی‌شود بهتر است در فواصل زمانی به گربه آب بدهید تا بدنش دچار کم‌آبی نشود. به گربه غذای سبک همچون سینه مرغ آب پز بدهید و اگر بعد از خوردن غذا دوباره بالا نیاورد می‌توانید در فواصل منظم به گربه غذا بدهید. اگر چندین گربه در خانه دارید به‌صورت جداگانه به آنها غذا بدهید.

درمان استفراغ زرد گربه

برای درمان استفراغ زرد گربه بهتر است حجم غذا را کم و وعده‌های غذایی را بیشتر کنید. تکرار بیش از حد استفراغ زرد در گربه می‌تواند نشانه بیماری‌های کلیوی و سوءهاضمه باشد؛ بنابراین مراجعه به دامپزشک بهترین کار است.

دلیل استفراغ بر رنگ استفراغ تأثیرگذار است و استفراغ به‌تنهایی مشکل محسوب نمی‌شود؛ ولی می‌تواند بیانگر وجود مشکلاتی در گربه باشد. برای تشخیص علل بالا آوردن گربه باید به فاکتورهایی همچون زمان بالاآوردن گربه و پراکنده یا مزمن بودن استفراغ، بررسی استفراغ از نظر وجود خون و مواد خارجی و تکرار استفراغ و اینکه بالاآوردن بعد از غذاخوردن یا قبل از آن اتفاق می‌افتد، توجه شود. شناخت درست درمورد انواع شرایط و بیماری های گربه ما را برای اینکه یک صاحب خوب پت باشیم، کمک می‌کند. همینطور شناخت این جزئیات ما را برای گوشزد کردن در مورد زمان مراجعه به دامپزشک گربه همراهی خواهد کرد.

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.