سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟

فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟ آیلوروفوبیا، نوعی از فوبیای حیوانات مثل ترس از مار یا عنکبوت است. فردی که به این فوبیا دچار می‌شود، یک ترس شدید و غیرمنطقی از گربه دارد؛ تا جایی ممکن است با دیدن یک گربه یا حتی تصویر و ویدیوی آن یا فکر کردن به گربه، حالات جسمی و روحی نگران کننده‌ای را تجربه کند. این ترس از گربه‌ها در آیلورو فیلیای شدید به حدی است که فرد را از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی‌اش باز می‌دارد؛ یا حتی مانع بیرون آمدن فرد از خانه‌اش می‌شود. به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم آیلوروفوبیا چیست، چه افرادی به این نوع ترس از حیوانات مبتلا می‌شوند، چگونه ترس از گربه را از بین ببریم و سایر موارد مرتبط با ایلروفوبیا آشنا کنیم.

ترس از گربه
ترس از گربه

در چندین مطلب قبلی به موضوعاتی چون حمام گربه، گربه هراسی، آسم در گربه، بیماری fip گربه(پریتونیت عفونی)، بیماری خراش گربه، اسم گربه و چرا گربه ها کمر خود را قوس می دهند؟ پرداختیم.

ایلروفوبیا چیست؟

آیلوروفوبیا، یکی از رایج‌ترین فوبیاهای خاص است که در آن، فرد مبتلا، ترس بسیار زیادی از گربه دارد؛ به طوری که این فرد در مواجهه با موارد زیر، دچار وحشت یا اختلال اضطرابی شدید می‌شود.

  • دیدن گربه
  • لمس کردن
  • دیدن تصویر یا ویدئوی گربه
  • صحبت در مورد گربه
  • فکر کردن درباره گربه
  • چیزهایی که او را یاد گربه می‌اندازند
فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست
فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست

فوبیای گربه به انگلیسی

آیلوروفوبیا (Ailurophobia)، درواقع، همان فوبیای گربه به انگلیسی است و به فردی اطلاق می‌شود که رابطه خوبی با گربه‌ها ندارد. این ترس از گربه ممکن است ریشه در کودکی یا نوجوانی آن فرد داشته باشد؛ به این صورت که وقوع اتفاق ترسناکی باعث شده است تا خاطره بدی از گربه‌ها در ذهن او ایجاد شود.

ایلروفوبیا
ایلروفوبیا

ترس از حیوانات گربه‌سان

برخی از افراد مبتلا به ایلروفوبیا، فقط از گربه‌های خانگی، ترس و اضطراب دارند؛ در حالی که عده‌ای، در رابطه با همه گربه‌سانان مثل شیر، ببر، پلنگ و گربه‌ها، وحشت زیادی را تجربه می‌کنند. معمولاً، فردی که فوبیای گربه دارد، از غیرمنطقی بودن ترسش مطلع است؛ اما نمی‌تواند این ترس از حیوانات گربه‌سان را مدیریت کند. در نتیجه، از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که امکان عبور و مرور گربه‌ها در آنجا وجود دارد، اجتناب می‌کند. این، می‌تواند به معنای از دست دادن فرصت‌های اجتماعی یا در موارد شدیدتر ناتوانی فرد در ترک خانه‌اش باشد. اما در ادامه این مقاله از فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست، می‌خواهیم علائم و نشانه‌های این اختلال اضطرابی را بررسی کنیم.

علائم فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟

هرچند، ترس از گربه در افراد مختلف به یک شکل ظاهر نمی‌شود؛ اما معمولاً، علائمی که در آن‌ها به وجود می‌آید، مشابه‌اند. برای این که بدانید این علائم فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم فوبیای گربه چیست
علائم فوبیای گربه چیست
  • تنگی نفس
  • تعریق زیاد
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس سوزن سوزن شدن در اندام‌ها
  • احساس سفت شدن گلو
  • حالت تهوع
  • لرزش
  • احساس ضعف
  • خشک شدن دهان
  • شنیدن صدای زنگ در گوش
  • سردرگمی

همچنین، باید توجه داشته باشید که تجربیات خاص افراد در مورد گربه‌ها می‌تواند باعث ایجاد علائم خاصی در آن‌ها شود. برای مثال، فردی که گربه‌ای را در خیابان در حال دویدن، می‌بیند، معمولاً، دچار تعریق و افزایش ضربان قلب شود. این در حالی است که اگر همان فرد، گربه‌ای را بر روی پای خود بگذارد، دچار حالت تهوع شده و احساس ضعف می‌کند. در ادامه مقاله فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست، می‌خواهیم افرادی را که بیشتر در معرض مبتلا به فوبیای گربه هستند را بررسی کنیم.

چه کسانی در معرض خطر آیلورو فیلیا هستند؟

به طور کلی، هر فردی ممکن است به بیماری آیلوروفوبیا مبتلا شود؛ در این راستا، عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند احتمال ایجاد ترس از گربه را در بعضی افراد افزایش دهند. اما این عوامل فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟

  • داشتن یک تجربه قبلی آسیب‌زننده، ترسناک، منفی یا دردناک از گربه‌ها یا حیوان دیگری
  • داشتن ارتباط کم با گربه‌ها یا نداشتن حیوان خانگی
  • داشتن فوبیای حیوانی دیگر
  • داشتن فوبیای مرتبط دیگر، مانند داکنوفوبیا یا آمیکوفوبیا
  • داشتن منشأ ترس از گربه از دوران کودکی یا نوجوانی
  • داشتن سابقه خانوادگی ترس از گربه یا ترس از حیوانات دیگر
  • داشتن ذات مضطرب یا عصبی
  • داشتن آلرژی به گربه یا موی گربه
  • داشتن سابقه اختلالات اضطرابی یا سایر مشکلات سلامت روانی
  • گذراندن یک دوره استرس‌زا در زندگی
  • داشتن سطح استرس بالاتر از حد معمول
  • داشتن اختلال مصرف مواد مثل اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه عوامل بالا می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری آیلوروفوبیا را افزایش دهند؛ اما این امکان هم وجود دارد که فردی که هیچ یک از عوامل بالا را نداشته است، به طور غیر منتظره‌ای به فوبیای گربه مبتلا شود. در مقابل آن، فردی که چندین مورد از عوامل بالا را تجربه کرده است، ممکن است هرگز به بیماری آیلوروفوبیا مبتلا نشود و از وقت گذرانی با گربه‌ها هم لذت ببرد.

به طور کلی، ایلروفوبیا می‌تواند در هر سنی ظاهر شود؛ اما احتمال ابتلا به آیلورو فیلیا در دوران کودکی یا نوجوانی بیشتر است؛ این به این دلیل است که کودکان، معمولاً توانایی کمتری در مدیریت ترس و ترومای خود دارند؛ در نتیجه، بیشتر می‌توانند در مقایسه با بزرگسالان در معرض ابتلا به فوبیا قرار بگیرند.

اما روش تشخیص فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم بدانیم راه تشخیص فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست. اگر فکر می‌کنید که به بیماری آیلوروفوبیا مبتلا شده‌اید، اولین قدم برای تشخیص آن، مراجعه به پزشک عمومی است. پزشک عمومی بعد از انجام معاینات و طرح سؤالات اولیه، شما را به یک روانشناس یا متخصص سلامت-روان ارجاع می‌دهد. این متخصصان برای این که بتوانند فوبیای گربه شما را تشخیص دهند، معمولاً سؤالات زیر را از شما می‌پرسند:

  • موقع مواجهه شدن با گربه چه علائمی دارید و چه واکنش‌هایی نشان می‌دهید؟
  • ترس از گربه از چه زمانی در شما به وجود آمد؟
  • آیا در سابقه پزشکی شما، اختلال اضطراب، اختلال هراس یا سایر شرایط سلامت روانی وجود دارد؟
  • دارو یا مکمل خاصی مصرف می‌کنید؟
  • آیا سابقه خانوادگی فوبیا دارید؟
  • چقدر ترس از گربه، زندگی روزمره و رفاه شما را مختل کرده است؟

و سؤالاتی از این دست که در پرسشنامه فوبیا طرح شده‌اند و بایستی به آن‌ها پاسخ دهید.

روش تشخیص فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟

حالا، روش تشخیص فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟ اگر علائم شما با معیارهای زیر مطابقت داشته باشد، پزشک متخصص، تشخیص فوبیای گربه را برای وضعیت شما ثبت می‌کند:

  • ترس مداوم، بیش از حد و غیر منطقی از گربه‌ها زمانی که نزدیک گربه یا دور از آن هستید.
  • در صورت روبه‌رو شدن با گربه، پاسخ اضطراب فوری از خود نشان می‌دهید.
  • از قرارگیری در مکان‌ها یا موقعیت‌هایی امکان رفت و آمد گربه وجود دارد، اجتناب می‌کنید.
  • ترس شما حداقل شش ماه است که به طول کشیده است.
  • فوبیای شما با اختلال یا وضعیت سلامت روانی دیگری مرتبط نیست.

اما برای این که بدانید، روش‌های درمان فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

چگونه ترس از گربه را از بین ببریم؟

این سؤال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که چگونه ترس از گربه را از بین ببریم. هرچند، فوبیای گربه می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما قابل درمان است. پس راه درمان فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؟ درمان این نوع فوبیای خاص معمولاً شامل موارد زیر است:

چگونه ترس از گربه را از بین ببریم
چگونه ترس از گربه را از بین ببریم

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

این روش از رویکردهای روان‌درمانی است که به افراد مبتلا به فوبیای گربه کمک می‌کند تا با اصلاح الگوهای منفی افکار خود، نحوه تفکرشان را در مورد گربه‌ها تغییر دهند. همچنین، بتوانند احساسات و واکنش‌های خود را کنترل کنند.

مواجهه-درمانی

این روش درمانی برای کاهش تدریجی واکنش‌پذیری فرد نسبت به محرک‌هایی که باعث احساس ترس از گربه در او شده‌اند، کاربرد دارد. برای مثال، ممکن است فردی از فکر لمس کردن یک گربه دچار علائم ایلروفوبیا شده باشد؛ در این صورت، درمانگر متخصص در جلسات درمانی حضوری، از مواجهه کردن ترس این فرد با خودش برای درمان آیلورو فیلیای او استفاده می‌کند. این کار، معمولاً با آموزش تمرین‌های تنفسی و آرام‌سازی همراه است؛ در ادامه، ابتدا، درمان با تصویر یک گربه و گربه اسباب بازی انجام می‌شود. سپس، بعد از گذشت مدت زمانی، درمانگر، یک گربه واقعی را برای نوازش کردن در اختیار فرد مبتلا قرار می‌دهد.

مراجعه به درمانگر متخصص

در مواردی که فرد از موی گربه بر روی لباس‌هایش یا شنیدن داستان‌هایی درباره گربه، ترس و وحشت دارد؛ بهترین راه درمان ایلروفوبیا، ملاقات آن فرد با درمانگر متخصص است. یک درمانگر می‌تواند علت اصلی ترس از حیوانات را در این گونه افراد کشف کند؛ محرک‌ها را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کند تا در نهایت، روش‌های درمانی مناسبی را به این افراد ارائه کند.

هیپنوتیزم درمانی بالینی

هدف این روش درمانی، اصولاً تغییر دیدگاه فرد نسبت به گربه‌ها و نحوه واکنشش به این مسئله است. در این روش برای کمک به تغییر الگوهای فکری و درک کلی فرد از گربه‌ها از ترکیبی از تکنیک‌های آرام‌سازی و تمرکز استفاده می‌شود.

دارودرمانی

معمولاً از دارو به عنوان تنها گزینه درمانی برای ایلروفوبیا استفاده نمی‌شود؛ بلکه بیشتر در کنار روش‌های درمانی دیگر مثل CBT یا مواجهه درمانی تجویز می‌شود. با این حال، اگر فرد مبتلا به فوبیا، از مشکلات سلامت روانی دیگری مثل اضطراب عمومی یا افسردگی رنج می‌برد؛ مصرف داروهای ضد اضطراب و آرام‌بخش‌ها برای او توصیه می‌شود.

جلسات درمانی آنلاین

افرادی که علائم شدید آیلورو فیلیا دارند و خروج از خانه برایشان دشوار است، می‌توانند در جلسات درمانی آنلاین شرکت کنند. این جلسات که معمولاً از طریق تلفن، تماس ویدیویی یا چت آنلاین با یک درمانگر متخصص انجام می‌شود؛ یک راه امیدوارکننده برای درمان فوبیای گربه است.

در نهایت، این که تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، بسته به شدت فوبیای افراد، متفاوت است. شما به عنوان فردی که به فوبیای گربه مبتلا هستید و الان با خواندن این مقاله می‌دانید که فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست؛ باید ترس خودتان را تجسم کنید، در مورد ترستان صحبت کنید تا روند بهبودی سریع‌تری داشته باشید.

فوبیای گربه

ما در این مقاله از فوبیای گربه یا آیلوروفوبیا چیست، سعی کردیم شما را با علائم، روش‌های تشخیص و درمان آیلورو فیلیا آشنا کنیم. از آنجایی که ترس از گربه می‌تواند تأثیرات منفی عمیقی بر زندگی و سلامت جسمی-روانی افراد بگذارد؛ مطالعه این مقاله می‌تواند برای این گونه افراد مفید باشد.

Reference

cpdonline & betterhelp

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.