سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

عقیم سازی گربه ها

عقیم سازی گربه

اخته کردن ها بیشتر در بازه‌ی سنی ۵ تا ۶ ماهگی انجام می‌شود، ولی حالا چرا و به چه دلیل پیشنهاد می‌شود؟ گربه‌های نر از ۵ ماهگی و گربه‌های ماده تقریبا بعد از ۶ ماهگی بالغ می‌شوند و علائم جفت‌گیری از خود نشان می‌دهند. عقیم سازی به گربه کمک می‌کنه به زندگی در محیط منزل عادت کنه و به این ترتیب گربه شما دوست داشتنی‌تر میشه. دلیل اصلی اخته کردن گربه به ویژه در گربه‌های نر، کاهش رفتارهای خشونت آمیز و غیر قابل پذیرشه! عقیم کردن گربه از چالش برانگیزترین مسائل برای دارندگان این حیوان دوست داشتنی است.

در دیگر مطالب سایمون کت به موضوعاتی چون عقیم سازی گربه یعنی چه ؟، رفتار گربه نر بعد از عقیم شدن و آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی گربه پرداختیم.

بلوغ جنسی در گربه ها

گربه های نر حدود ۵ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. از علائم بلوغ در گربه‌های نر پاشیدن ادرار در اطراف خانه است. گربه‌های ماده بین ۵ تا ۱۲ ماهگی و بطور متوسط در ۶ ماهگی فحل می‌شوند. برخی از عوامل محیطی، طول روز و وزن گربه نیز می‌تواند باعث سریعتر شدن وقوع آن شود و برخی نژادها ممکن است حتی در ۴ ماهگی فحل شوند، در حالی که در نژادهای دیگر ۱۰ ماهگی سن معمول‌تری برای فحلی است.

هنگامی که یک گربه ماده فحلی را تجربه می‌کند، صدایش بیشتر شبیه به زوزه خواهد شد و نسبت به شما رفتار مهربان‌تری خواهد داشت. همچنین ممکن است ادرارش را در اطراف خانه بپاشد و تلاش کند برای جفت یابی به خارج از منزل برود. سیکل فحلی در گربه ماده هر دو یا سه هفته به مدت حدوداً یک هفته است. گربه ها معمولاً در بهار و تابستان جفت گیری می‌کنند و حدوداً ۶۵ روز بعد از لقاح زایمان می‌کنند. گربه ماده می‌تواند یک هفته تا یک ماه بعد از زایمان فحل شود.

مزایای رفتاری عقیم کردن گربه ها

حیوان خانگی شما بعد از عقیم شدن دیگر فحل نمی‌شود. در حالی که سیکل‌ها می‌توانند متغیر باشند، گربه‌های ماده معمولاً به مدت چهار تا پنج روز هر سه هفته در طول فصل تولید مثل فحل می‌شوند. گربه ماده برای جذب کردن جفت بیشتر اوقات زوزه می‌کشند و بعضی اوقات در اطراف خانه ادرار می‌کنند.

احتمال اینکه گربه نر شما خانه را به قصد پیدا کردن جفت ترک کند از بین می‌رود. یک گربه نر عقیم نشده برای یافتن یک جفت، به راه های خلاقانه‌ای برای فرار از خانه دست می‌زند و تقریباً هر کاری انجام خواهد داد. در صورتی که گربه از خانه خارج شود مسلماً در معرض آسیب‌های مختلفی همچون تصادف با وسایل نقلیه، دعوا با دیگر گربه‌های نر و خشونت از طرف انسان‌ها خواهد بود.

گربه‌های نر بعد از عقیم شدن رفتار بهتری خواهند داشت. گربه های نر در صورتی که عقیم نشوند احتمالاً با پاشیدن ادرار خود در اطراف خانه قلمرو خود را علامت گذاری می‌کنند. می‌توانید با عقیم کردن زودهنگام حیوان از برخی مشکلات مربوط به پرخاشگری جلوگیری کنید. هزینه‌های عقیم کردن گربه های نر و ماده به مراتب کمتر از هزینه داشتن و مراقبت از ۳ تا ۵ بچه گربه‌ای است که حیوان شما ممکن است به دنیا بیاورد.

بیشتر بدانید:نگهداری گربه

عقیم کردن گربه ها

علائم جفت گیری در گربه نر

علائم جفت گیری در گربه نر با اسپری کردن و میوهای بلند آغاز می‌شود گربه نر به امید گربه ماده شروع به قلمرو طلبی می‌کند و سعی می‌کند با مدفوع کردن در اطراف قلمرو اش و یا اسپری کردن مخلوطی از اسپرم و ادرار خود عروس خانوم را مطلع کند، که من شاه داماد اینجا منتظرت هستم ای عشقم. این روند در طبیعت بسیار عادی است و در بیشتر گربه سانان اتفاق می‌افتد.

در طبیعت گربه ماده داماد را انتخاب می‌کند و در پایان جفت گیری انجام می‌شود ولی در خانه‌ی ما شاه پسرتان عروسی ندارد، در نتیجه ممکن است برای بدست آوردن دختر دلخواهش از خانه فرار کند و بدنبال زوج مورد علاقه خود بگردد. این اتفاقات برای گربه دردسرساز است. بجهت پیشگیری از این مشکلات قبل از سن بلوغ تقریبا ۵ ماهگی برای گربه نر پیشنهاد می‌شود. عقیم سازی احتمال فرارگربه از خانه و بیخانمان شدنش، اسپری کردن، میوهای شبانه و حتی سرطان دستگاه تناسلی را کاهش می‌دهد.

خود به تنهایی باعث آرامش خاطر گربه و درنتیجه افزایش طول عمر می‌شود. گربه‌هایی که در کوچه و خیابان و یا طبیعت بدنبال جفت می‌گردند در بیشتر مواقع با مشکلات ناشی از دعوا و جنگ بین دو گربه نر دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر آنها بخاطر این جراحت‌ها می‌میرند و یا ناتوان شده و کم کم ضعیف می‌شوند. در عوض گربه ها آسوه خاطر‌تر هستند و هر روز چاقتر و تپل تر میشوند این انتخاب شماست که گربه‌ی عزیزتان را اخته کنید یا خیر.

مراحل عقیم سازی گربه نر

حالا اگر گربه نر دارید و تصمیم بر عقیم سازی گربه تان گرفتید پیشنهاد می‌کنیم قبل از ۵ ماهگی حتما گربه تان را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید دکتر زمان تقریبی را اعلام می‌کند.

این را بدانید که عقیم سازی گربه‌نر از ساده ترین جراحی های دامپزشکی به حساب می‌آید. یک جراح متبحر در کمتر از نیم ساعت جراحی را به پایان می‌رساند. لازم است بدانید نمی‌توان با داروهای خوراکی و یا تزریقی علائم جفت گیری گربه نر را کنترل کرد.

بیشتر بدانید:قیمت گربه پرشین عروسکی

ممکن است دامپزشک برای گربه تان آزمایش خون و دیگر موارد تشخیصی را درخواست کند و از شما خواهش کند. پس از رعایت مواردی گربه را در تاریخ معین شده به کلینیک عقیم سازیش ببرید. در ابتدا شما برگه بیهوشی گربه تان را امضا میکنید و منتظر اتمام جراحی می‌شوید. پس از جراحی مدتی زمان میبرد تا گربه تان بهوش بیاید مراقبت بعد از عقیم سازی خیلی خاص و متفاوت نیست. ولی بسته به نظر دامپزشک، گربه تان آنتی بیوتیک خوراکی و یا تزریقی استفاده می‌کند و یا پیشنهاد می‌شود.

که گربه تان از گردنبند الیزابت به جهت پیشگیری از لیس زدن محل جراحی استفاده کند. می‌توانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از پانسیون سایمون کت استفاده کنید. ولی این نظر شخصی خود شماست با اینحال حداکثر بعد از ۷ روز گربه تان به زندگی طبیعی خود بازمی‌گردد.

علایم جفت گیری در گربه ماده

در دنیای گربه ها عروس خانم در خانه ننشسته تا اقا داماد زنگ در خانه را بزند خودش دست به کار می‌شود. و برای بدست آوردن زوج مورد علاقه اش تلاش می‌کند میو های شبانه و مدفوع کردن در محل قلمرو اش از جمله از تلاش‌های ایشان می‌باشد. در پایان ممکن است که گربه ماده برای پیدا کردن زوج مورد علاقه اش سر به کوچه و خیابان بزند و بعد با شکم گنده به خانه بازگردد هر چه باشد.

گربه‌ای که در خانه بزرگ شده و تا حالا کوچه و خیابان را ندیده با اینکار خود را در برابر خطرات زیادی قرار می‌دهد. عقیم سازی در گربه ماده احتمال فرار اشتباه دستشویی کردن و میوه‌ای شبانه را کاهش می‌دهد این عمل جراحی احتمال بروز سرطان رحم و دستگاه تناسلی را کاهش می‌دهد و خود به تنهایی باعث افزایش طول عمر و آرامش گربه می‌شود. عقیم سازی گربه ماده ریسک مشکلات بارداری و زایمان، مرگ و عفونت پس از زایمان را به طور کامل حذف می‌کند.

 

تصورات غلط در رابطه با عقیم کردن حیوانات

۱- عقیم کردن گربه های نر و ماده باعث اضافه وزن آن ها نمی‌شود. 

بلکه عدم تحرک و تغذیه بیش از حد باعث می‌شود حیوان خانگی شما دچار اضافه وزن شود.

حیوان خانگی شما تا زمانی که تحرکش را حفظ می‌کند و میزان مصرف مواد غذایی اش را تحت نظر داشته باشید، از نظر وزنی متناسب خواهد ماند.

۲- عقیم سازی گربه برای رفع همه مشکلات رفتاری راه حلی سریع نیست. 

اگرچه معمولاً عقیم کردن گربه ها رفتارهای نامطلوب ناشی از سطح بالای تستوسترون را کاهش می‌دهد، اما هیچ تضمینی برای تغییر رفتار گربه پس از عقیم شدن او وجود ندارد. اگر چه این عمل جراحی باعث کاهش میزان تستوسترون در بدن گربه شما خواهد شد،

اما این هورمون را به طور کامل از بین نمی‌برد. همچنین عقیم سازی گربه باعث کاهش رفتارهایی که حیوان خانگی شما آموخته و یا عادت کرده است نمی‌شود. تأثیر عقیم کردن گربه ها تا حدود زیادی به شخصیت، فیزیولوژی و تاریخچه فردی گربه شما بستگی دارد. در این مورد طرز فکر متفاوتی وجود دارد ولی اگر تصمیم بر عقیم سازی گربه تان نگرفته اید مطلع باشید.

بیشتر بدانید:گربه چین چیلا

عقیم کردن گربه ها

آیا عقیم سازی گربه ماده ظلم است؟

که گربه ماده پس از گذراندن دوران فحلی یا همان جفت گیری به سمت بارداری می‌رود. بارداری گربه ماده به طور متوسط ۷۰ روز طول می‌کشد. در این دوران گربه نیازمند مراقبت های تخصصی و رسیدگی منظم است،

گربه های نژاد دار خانگی به طور متوسط در هر آبستنی ۴ بچه گربه بدنیا می‌آورند. دوران شیردهی و رسیدگی به بچه گربه ها تا زمان استقلال حداقل دو ماه طول می‌کشد. پس از استقلال بچه گربه حالا مادر پس از استراحت کوتاهی دوباره به فکر شوهر و بچه دار شدن می‌افت  ولی این تصمیم شماست که گربه تان بارداری را تجربه کند یا خیر.

مراحل عقیم سازی گربه ماده

حالا اگر گربه ماده دارید و تصمیم دارید علائم جفت گیری را در گربه ماده تان کنترل کنید. دو روش پیش رویتان هست یک کنترل علائم با دارو و یا جراحی عقیم سازی. در پایان ۵ ماهگی بهتر است گربه تان توسط دامپزشک معاینه شود. آزمایش خون و یا سونوگرافی شاید برای قبل از جراحی لازم باشد این مورد به نظر دامپزشکتان بستگی دارد.

کنترل علائم جفت گیری با دارو برای موارد خاص توصیه می‌شود، مثلا برای گربه هایی که به مواد بیهوشی حساسیت دارند. آمادگی بدنی و فیزیکی برای جراحی ندارند و یا موارد خاص داخلی و دامپزشکی دارند. در کل عقیم سازی با دارو دردسرهای خاص خودش را دارد، هر روز گربه تان باید دارو مصرف کند و هر دارویی خود نیز به تنهایی عوارض دارد. و مصرف طولانی مدت آن می‌تواند برای سلامت گربه خطرناک باشد. پیشنهاد می‌شود اگر گربه تان مورد خاصی ندارد برای عقیم سازی از جراح متبحر کمک بگیرید با اینکه مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده نیازمند وقت و انرژی است. ولی تقریبا پس از ۱۰ روز گربه تان به زندگی طبیعی بازمی‌گردد.

مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده ممکن است. با آنتی بیوتیک و پانسمان همراه باشد بهتر است گربه از گردنبند الیزابت استفاده کند تا محل جراحی خود را لیس نزند و پروسه ی ترمیم پوست زودتر انجام شود. می‌توانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از بهترین پانسیون گربه در تهران استفاده کنید ولی این نظر شخصی خود شماست و اینکه آیا فرصت رسیدگی به گربه تان را دارید یا خیر.

عقیم کردن گربه ها

عمل عقیم کردن به سلامتی روحی و جسمی گربه آسیب نمی‌زند؟

بهترین زمان برای عقیم کردن گربه‌های ماده قبل از بلوغ است، یعنی تا قبل از شش ماهگی. چون احتمال ابتلا به سرطان پستان در سنین بالا کاهش می‌یابد. اما در گربه‌های نر، بهتر است کمی بعد از بلوغ جنسی، عقیم سازی انجام شود، وقتیکه مجاری ادراری گربه نر به طور کامل رشد کرده‌اند. در عمل جراحی عقیم‌سازی در ماده‌ها تخمدان و رحم گربه برداشته می‌شود و در گربه های نر، بیضه‌هایش را بر می‌دارند.

طول این عمل جراجی بسته به تبحر دامپزشک فرق می‌کند، به طور میانگین در نرها حدود دقیقه و در ماده‌ها نیم ساعت طول می‌کشد. در طول جراحی معمولا گربه‌ها را بی‌هوش می‌کنند. دوره بهبود کامل بستگی به وضعیت جسمی و روحی گربه دارد و ممکن است از ۲۴ ساعت تا ده روز ادامه داشته باشد.

آیا این عمل عقیم سازی گربه را از لحاظ روحی افسرده یا غمگین می کند؟

هیچ تحقیقی نشان نمی‌دهد، که گربه‌ها بعد از عقیم سازی افسرده می‌شوند. گربه‌ها بعد از عمل عقیم سازی آرام‌تر و کم تحرک می‌شوند. مهمترین عارضه‌ای که عقیم سازی روی گربه دارد، تغییرات هورمونی است که می‌تواند به چاقی منجر شود. بیشتر می‌خورد وکمتر تحرک دارد. چاقی می‌تواند زمینه بیماری‌های قلبی یا مشکلات روحی را فراهم کند.

آیا عقیم کردن گربه‌ها کار اخلاقی است؟

مطالعاتی که روی گربه‌های عقیم شده انجام شده، نشان می‌دهد که گربه‌های خانگی عقیم شده بیشتر از گربه هایی که زاد و ولد می کنند عمر می‌کنند. طول عمر گربه‌های خانگی عقیم شده خانگی به بالای ۱۵ سال می‌رسد، در حالیکه گربه‌هایی که از خانه بیرون می‌روند و عقیم نشده‌اند به طور میانگین کمتر از ده سال عمر می‌کنند.

عمل عقیم سازی امکان ابتلابه بیماری عفونی، سرطان رحم و تخمدان در گربه ماد ه را کم می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را هم در گربه های نر پایین می‌آورد.

در جراحی عقیم سازی گربه ماده چه قسمت هایی بیرون آورده می شود؟

عمل جراحی عقیم کردن گربه ماده به معنی بیرون کشیدن هردو تخمدان و رحم می‌باشد. گردن رحم در انتهای واژن بخیه شده و رها می‌شود. از آنجاییکه تخمدان ها مسئول ایجاد چرخه فحلی، ایجاد تومورهای پستانی و مشکلات رفتاری هستند بنابراین بایستی در این جراحی خارج شوند.

بخیه های جراحی عقیم سازی چگونه است؟

بعضی از دامپزشکان همیشه از بخیه روی پوست استفاده می‌کنند و برخی دیگر بجای بخیه روی پوست ترجیح می‌دهند از بخیه زیبایی استفاده کنند که در زیر پوست زده شده و دو طرف پوست را در کنار هم قرار می‌دهد. پس از جراحی موضع جراحی شده در سه لایه دوخته می‌شود، عضلات شکمی، بافت زیر پوست و خود پوست.

آیا می شود جراحی عقیم سازی را در زمان فحلی انجام داد؟

در مورد گربه هایی که دارای زمان فحلی مشخص هستند بهتر است که بلافاصله پس از فحلی جراحی شوند. بعضی از گربه ها دائما دارای علایم فحلی می‌باشند و بدون وقفه دارای سر و صدا هستند. در این صورت با مشورت با دامپزشک سایمون کت می‌توان آن ها را در هر زمان ممکن جراحی کرد.

آیا می‌توان در زمان آبستنی جراحی عقیم سازی را انجام داد؟

جراحی عقیم سازی گربه ماده را در هر زمانی می‌توان انجام داد. اگر در زمان جراحی دامپزشک متوجه وجود آبستنی شد و شما تمایل به ادامه آبستنی گربه خود دارید دامپزشک می‌تواند بدون دستکاری رحم عضلات و پوست را دوباره بخیه زده و جراحی را به بعد از زایمان و شیردهی موکول کند.

چه تغییراتی پس از عقیم سازی گربه ماده مشاهده می شود؟

گربه ماده تقریبا نیمی از سال را در شرایطی به سر می‌برد که دستکاه تولید مثل فعالیتی ندارد. زیرا دارای سیکل فحلی فصلی می‌باشد و این فعالیت معمولا در بهار و تابستان دیده می‌شود. بدین ترتیب تغییرات رفتاری منفی در گربه عقیم شده دیده نخواهد شد.

عقیم کردن گربه باعث اضافه وزن او می‌شود؟

گربه ماده قبل از عقیم شدن بخشی از زمان و انرژی خود را به گشتن و جستجو در اطراف جهت جفت یابی صرف می‌کرد. اما بعد از عقیم شدن این انرژی مصرف نمی‌شود. پس با کنترل جیره غذایی یا ایجاد فضایی جهت تحرک و بازی با گربه‌های دیگر می‌توان از این اضافه وزن جلوگیری کرد.

چه مدت پس از زایمان گربه می تواند عقیم شود؟

از آنجاییکه پس از جراحی، گربه به تدریج شیر خود را از دست می دهد پس بهتره که بچه ها به اندازه کافی از شیر مادر خود تغذیه کنند. این زمان حدودا یک تا دو ماه می باشد. در این فاصله این نگرانی وجود دارد که دوباره جفت گیری کند که از این بابت بایستی مراقبت ویژه صورت گیرد.

زمان مناسب برای عقیم کردن گربه ها

بطور کلی عقیم کردن گربه ها در سن هشت هفتگی نیز ایمن در نظر گرفته می‌شود. معمولاً در پناهگاه های حیوانات، جراحی عقیم سازی اغلب در این زمان انجام می‌شود. برای جلوگیری از شروع رفتارهایی چون پاشیدن ادرار و از بین بردن ریسک بارداری،

بهتر است گربه خود قبل از رسیدن به پنج ماهگی عقیم کنید. می‌توان گربه ماده را در زمان فحلی نیز عقیم کرد. همچنین می توانید با دامپزشک در پانسیون سایمون کت در رابطه با بهترین زمان برای عقیم سازی گربه خود صحبت کنید.


برای هرگونه 
خرید گربه ، فروش گربه با سایمون کت همراه باشید.

 

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

42 دیدگاه دربارهٔ «عقیم سازی گربه ها»

  1. زهره بنایی

    محتوای خوبی در مورد عقیم کردن گربه دارین. استفاده بردم. موفق باشید

  2. فاطمه حسین پور

    در مقاله عقیم سازی گربه ها واقعا کارشناسی و تخصصی بیان شده است.

  3. عقیم سازی گربه ها اگه انجام نشه به نظرتون افزایش جمعیتشون چه ضررهایی میتونه داشته باشه

  4. من هیچ اطلاعاتی راجب عقیم سازی نداشتم با مقاله شما اطلاعات کامل بدست آوردم

  5. رحمان حبوبی

    درود و سلام
    وقت بخیر
    می خواستم از کار محترم سایمون کت بپرسم
    آیا عقیم سازی گربه های ماده ضروریه؟
    ممنون

  6. مطلب عقیم سازی گربه ها خیلی کامل و مفید بود و به نظر می رسه کار خوبی باشه

  7. مطلب عقیم سازی گربه ها خیلی کمک کرد به من برای انتخاب اینکه گربه خودم رو عقیم کنم یا نه

  8. به نظر من عقیم سازی گربه ها میتونه یه نوع خودخواهی باشه که در ازای وایستگی بیشتر به گونه ای داریم جلوی روند طبیعی رو از یه موجود زنده میگیریم.

  9. واقعا عقیم سازی گربه ها یکی از کارهای بسیار با اهمیتی در زمینه نگهداری گربه ها می باشد.مقاله بسیار خواندنی و جالبی بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.