سایمون کت، خرید و فروش گربه، مرجع اطلاعات

بیماری کلیه در گربه ها

بیماری کلیه در گربه ها یکی از مشکلاتی است که ممکن است گربه شما نیز با آن دست و پنجه نرم کند. سنگ کلیه گربه از بیماری رایج کلیه است. ما در سایت سایمون کت می‌خواهیم به تحلیل انواع بیماری کلیوی در گربه ها، عوامل به وجود آمدن بیماری، علائم بیماری کلیه در گربه ها و روش درمان بیماری کلیوی گربه بپردازیم.

کلیه یکی از بخش‌های مهم بدن است که مواد سمی را از طریق ادرار دفع می‌کند. کلیه‌ها نقش مهم و اساسی در تنظیم میزان کلسیم و ویتامین D، سطح و میزان آب موجود در بدن و ترشح هورمون جهت تولید گلبول‌های قرمز خون را به عهده دارند. بسیاری از گربه ها از بیماری کلیوی رنج می‌برند. در صورتی که بیماری کلیوی در گربه ها به مرحله حاد نرسیده باشد قابل درمان خواهد بود. سنگ مثانه گربه از دیگر مشکلات رایج است.

متاسفانه مطالعات انجام شده نشان می‌دهد از هر سه گربه یک گربه از بیماری کلیوی رنج می‌برد. گربه ها به دلایل زمینه‌ای مختلف ممکن است با چنین شرایطی دست و پنجه نرم کنند و قسمت بد ماجرا این است که شناسایی علل زمینه‌ای در برخی از شرایط بسیار دشوار است. بیشتر گربه ها هیچ نشانه و علامت بیرونی از این بیماری گربه را تا زمانی که مشکل پیشرفته نشده است از خود بروز نمی‌دهند.

بیماری کلیه گربه
بیماری کلیه در گربه ها

انواع بیماری کلیوی در گربه ها

بیماری کلیه به دو دسته اصلی حاد و مزمن تقسیم می‌شود.

بیماری حاد کلیه

این بیماری که به آن آسیب حاد کلیه (AKI) یا نارسایی حاد کلیه نیز گفته می‌شود، خیلی ناگهانی بروز می‌کند. معمولاً گربه را بسیار بیمار می‌کند و حیوان بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. بیماری حاد کلیه معمولاً به دلیل سموم مانند بلع ضد یخ، عفونت‌های خاص و انسداد ادرار ایجاد می‌شود. AKI اگر سریع درمان شود، قابل برگشت است، اما گربه را مستعد ابتلا به بیماری مزمن کلیه می‌کند.

بیماری مزمن کلیه (CKD)

این بیماری که به آن نارسایی مزمن کلیه نیز گفته می‌شود، بسیار شایع تر از بیماری حاد کلیه است و در صورت وجود ناهنجاری‌های کلیه (چه در آزمایشات آزمایشگاهی و چه در تصویربرداری) به مدت ۳ ماه یا بیشتر، تشخیص داده می‌شود.

بیماری کلیه در گربه ها
بیماری کلیه در گربه ها

عوامل به وجود آمدن بیماری کلیوی در گربه ها

این مشکل کلیوی گربه در هر سنی ممکن است برای گربه پیش بیاید. اگر در مورد دلایل مختلف بروز نارسایی اطلاعات کافی داشته باشیم می‌توانیم در صورت نیاز سریعا اقدام کنیم. دلایل متعددی می‌تواند باعث بیماری شود. مهم ترین این دلایل به شرح زیر است:

  • سموم مختلف

مواد سمی از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز نارسایی حاد کلیوی در گربه‌ها هستند. محلول‌های ضدیخ، گیاهان سمی مثل زنبق، سموم شیمیایی دفع آفات، مایعات و شوینده‌های ضدعفونی کننده و برخی داروهای انسانی برای گربه‌ها سمی هستند.

  • انواع عفونت

عفونت‌های ویروسی از جمله ویروس سرطان خون گربه (FeLV) و ویروس نقص ایمنی گربه سانان (FIV) ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند. عفونت‌های باکتریایی نیز  در صورت عدم درمان به موقع می‌توانند منجر به آسیب طولانی مدت به کلیه‌ها شوند.

  • ایحاد شوک

شوک ناشی از، از دست دادن مقداری زیادی خون یا کم آبی شدید؛ گرمازدگی در هوای گرم، افزایش بیش از حد فعالیت گربه، استفراغ و اسهال همگی می‌توانند باعث از دست دادن مقدار زیادی از مایعات حیاتی بدن گربه شوند و عملکرد کلیه را با مشکل مواجه کنند.

  • سرطان

سرطان‌های خاصی از جمله لنفوم و سرطان خون می‌توانند به کلیه‌ها سرایت کرده و به ساختار آنها آسیب برسانند.

  • انسدادهای خونی

انسدادهایی که باعث تغییر جریان خون به کلیه و خروج جریان ادرار از کلیه شوند. هم باعث بیماری حاد کلیوی گربه خواهد شد. مثلا گربه نری که به خاطر انسداد مجاری ادراری نمی‌تواند ادرار کند به مرور دچار مشکلات کلیوی خواهد شد.

عوامل دیگری نیز می توانند باعث بروز بیماری کلیوی در گربه ها شود از جمله: ضربه و آسیب شدید، نارسایی و بیماری‌های قلبی، سنگ کلیه.

علائم بیماری کلیه در گربه ها

بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها به ویژه نوع مزمن بیماری به مرور و تدریجی به وجود می‌آیند.

  • تعداد دفعات ادرار زیاد و غیرعادی
  • ادرار کردن خارج از ظرف خاک و توالت
  • عطش داشتن و نوشیدن مقدار زیاد آب
  • انواع عفونت‌های باکتریایی مثانه و کلیه
  • کاهش وزن ناگهانی و کم شدن یا از دست دادن اشتها
  • استفراغ، اسهال و وجود خون در ادرار گربه
  • ایجاد زخم‌های دهانی به ویژه روی لثه و زبان گربه
  • بوی بد دهان یا بویی شبیه به آمونیاک
  • قهوه‌ای شدن زبان گربه
  • خشک و زبر شدن موهای گربه
  • یبوست گربه
  • ضعف و بیحالی
بیماری کلیه گربه ای
بیماری کلیه در گربه ها

 

روش درمان بیماری کلیوی گربه

درمان مستقیمی برای بیماری کلیه در گربه ها وجود ندارد. هنگامی که بخشی از عملکرد کلیه از بین می‌رود، دیگر نمی‌توان آن را بازیابی کرد. با این حال، مدیریت مناسب بیماری می‌تواند پیشرفت بیماری را متوقف یا آهسته کند.

استفاده از جیره غذایی مناسب و کنترل شده در درمان بیماری‌های کلیوی نقش مهم و اساسی دارد. مواد دارای پروتئین بالا، فسفات و نمک زیاد که نیاز به دفع آب زیاد از بدن دارند کلیه‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهند لذا توصیه می‌شود از مواد غذایی با درصد پروتئین کم و میزان فسفات و نمک پایین در این موارد استفاده شود. مصرف تخم مرغ و غذاهای مشابه به علت داشتن میزان پروتئین بالا در این موارد توصیه نمی‌شود. همچنین به علت مشکل‌های کلیوی ممکن است کم خونی نیز عارض شود که در این موارد مصرف غذایی دارای آهن و ویتامین‌های گروه B توصیه می‌شود و می‌توان این مواد را در مخمر آبجو یا کبد خام بدست آورد.

داروهای موردنیاز برای درمان بیماری کلیوی در گربه ها

بسته به نتایج آزمایشگاهی یا علائم آزمایشگاه، گربه خانگی شما ممکن است به داروها یا مکمل‌های زیر برای کمک به مدیریت بیماری مزمن کلیه نیاز داشته باشد:

  • مکمل پتاسیم
  • محرک اشتها مانند میرتازاپین
  • بازدارنده‌های آس مانند بنازپریل
  • داروهای فشار خون مانند آملودیپین، تلمیزارتان
  • داروهای ضد تهوع برای از بین بردن فشار خون

به طور کلی، هدف از روش‌های درمان مشکل حاد کلیوی در گربه‌ها، به حداقل رساندن میزان تجمع مواد زائد سمی در جریان خون، رساندن مایعات کافی به بدن، کاهش اختلالات غلظت الکترولیت، تغذیه مناسب و درمانی، کنترل فشار خون و کند کردن روند پیشرفت بیماری کلیه‌های گربه است.

پا نوشت: حمام گربه ، گربه بیرمن ، فروش گربه بریتیش ، خرید گربه سیبرین ، پانسیون گربه در شمال تهران ، خرید گربه مانچکین ، ماساژ گربه ، عقیم سازی گربه ، خرید غذای گربه ، گربه اشرافی ، آرایشگاه گربه در شهران، واگذاری گربه ، اتاق بازی گربه ، بهترین پانسیون گربه ، خرید گربه هیمالین ، خرید گربه اسکاتیش

اتاق های پانسیون گربه وسگ سایمون کت

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی

اتاق اختصاصی مناسب گربه های راحت و باحال فضایی ۱٫۵ در ۱٫۵ نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل براساس نیاز گربه اسکرچر

بیشتر بدانید »
اتاق سوپر اختصاصی

اتاق کلاس C

ویژگی اتاقهای کلاس C ویژگی اتاقهای کلاس C مناسب گربه های راحت و باحال فضایی متوسط نور کافی و مناسب دارای تخت و جای خواب ظرف غذا و دستشویی براساس نیاز پت اسباب بازی پرتابل

بیشتر بدانید »
اتاق چهار فصل برنچ 2

اتاق چهار فصل برنچ ۲

اتاق چهار فصل برنچ ۲ مناسب هاپو های باحال مناسب برای نگهداری از یک تا ۳ سگ فضایی بزرگ و وسیع ابعاد اتاق ۲٫۵ در ۲ ارتفاع ۱۳۰ نور کافی و مناسب ویو فضای بازی

بیشتر بدانید »
اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس

اتاق گربه و سگ پلاس مناسب سگ و گربه های لوکس مناسب خانواده هایی که هم سگ و هم گربه دارند مناسب سگهایی که از ارتفاع کوتاه می‌پرند ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ با ارتفاع ۳

بیشتر بدانید »
اتاق پانسیون سگ سایمون

اتاق های پانسیون سگ

اتاق های پانسیون سگ قراره چقدر به سگت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق سگت را

بیشتر بدانید »
اتاق بیزنس کلاس سایمون کت

اتاق های گربه

اتاق های پانسیون گربه قراره چقدر به گربت خوش بگذره بیا تا یه کم برات توضیح بدم تا بهترین اتاق و برای کوچولوت انتخاب کنی اول زمان اقامت را تعیین کن دوم سلایق گربت را

بیشتر بدانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.

سوالی دارید؟

با کارشناسان سایمون کت در ارتباط باشید.